To všechno s sebou přinese modernizace železniční stanice v Kroměříži. Investoři ze Správy železniční dopravní cesty by se stavbou chtěli začít už příští rok.

Cílem připravované úpravy kolejiště je podle železničářů zvýšení bezpečnosti i kultury cestování. „Nové prvky umožní operativnější způsob řízení provozu. Zlepší se odbavování cestujících i pracovní prostředí drážních zaměstnanců,“ slibuje Jiří Šťastný ze Správy železniční dopravní cesty.
Na co se tedy mohou lidé v okolí stanice v Kroměříži těšit? Pro nevyhovující stav investor zrekonstruuje železniční svršek. „Kompletně vyměníme koleje včetně výhybek, ty budou nahrazeny modernějšími,“ popsal Šťastný.

Ubude posunování vlaků přes hlavní silniční tah, slibují železničáři

S ohledem na silnou frekvenci cestujících a pro usnadnění nástupu a výstupu projektanti pro Kroměříž navrhli jedno oboustranné nástupiště. „Bude dlouhé dvě stě padesát metrů a také dělené, aby umožňovalo odbavení i dvou vlakových souprav,“ vysvětlil Šťastný s tím, že na nástupišti budou osvětlené přístřešky s lavičkami a odpadkovými koši.

„Další nástupiště pro směr do Zborovic bude vnější o délce devadesát metrů. Všechna budou splňovat podmínky pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace,“ upozornil pracovník Správy železniční dopravní cesty.

Stanice bude vybavena elektronickým zabezpečovacím zařízením. „Na obě nástupiště bude rozšířen rozhlas pro informování cestujících a v přístřešcích budou instalovány elektronické sdělovací panely,“ doplnil Šťastný.

Modernizace kolejiště s sebou přinese i vizuální úpravy stanice. Obytné domy naproti výpravní budově bude například chránit protihluková stěna.
„Je navržena jako částečně prosklená, dva a půl metrů vysoká s délkou osmdesát šest metrů. V souvislosti s novým uspořádáním kolejiště dojde i k demolicím. Demontována budou obě stavědla, která obsluhují provoz na nádraží, a skladiště včetně nakládacích ramp,“ podotkl Šťastný.

Zahájení a ukončení modernizace kroměřížského kolejiště Správa železniční dopravní cesty předpokládá v letech 2008 a 2009. „Celkové investiční náklady se vyšplhají k 483 milionům korun, ze kterých 253 milionů uhradíme z evropských fondů,“ konstatoval Šťastný.
Dopravu brzdící a nepříjemné každodenní posunování vlaků přes frekventovanou ulici Hulínská vyřeší podle Šťasného nová spojovací kolej a upravení kolejiště v depu.

„Opatření jsme navrhli na základě požadavků zástupců města Kroměříže, policie i záchranářů,“ přiznal pracovník Správy železniční dopravní cesty.
Mluvčí kroměřížské radnice Pavel Zrna k tomu dodal, že zredukování posunování vlaků přes Hulínskou ulici příznivě ovlivní dopravu ve městě. „Bohužel, podle železničářů však nelze posunování odstranit úplně,“ sdělil Zrna.

Řešení přivítají jak řidiči, tak i záchranáři, kteří nebudou tolik omezováni při svých výjezdech.
„Jako složka integrovaného záchranného systému máme nepsanou dohodu s dráhami, že pokud je to možné, tak nás železničáři přes přejezd bezpečně pustí. Samozřejmě vítáme, jestli se posunování vlaků minimalizuje přes silnici a přesune se dál po kolejišti směrem na Hulín,“ poznamenal ředitel kroměřížských hasičů Vladimír Pitner.