Dlouho očekávaná modernizace vlakové tratě z Hulína do Bystřice je na spadnutí. Veřejnost v Holešově však pobouřila zpráva, že se spolu s opravou kolejiště chystá Správa železnic (SŽ) zbourat značnou část 140 let staré staniční budovy, která prošla před deseti lety kompletní rekonstrukcí. Proti záměru se postavila radnice a vznikla také petice. Kauza neunikla ani pozornosti médií včetně Deníku. SŽ železnic nyní od rozhodnutí redukovat budovu na minimum upustila. Stalo se tak po pátečním jednání generálního ředitele SŽ Jiřího Svobody a starosty města Rudolfa Seiferta. Informoval o tom na svém twitterovém účtu sám Svoboda.

„V Holešově jsem si dnes (v pátek 7. května, pozn. redakce) prošel budovu a jednal se starostou Holešova. Přípravy na bourání objektu jsem zastavil,“ napsal generální ředitel.  

„Můj názor je, že pan generální ředitel se do toho vložil zřejmě až poté, co se město a lidé postavili proti,“ míní starosta Holešova Rudolf Seifert. Ať už jsou důvody jakékoliv, Seifert věří, že generální ředitel dostojí svého slova a budova bude pro tuto chvíli zachráněna.

Hejtman Zlínského kraje Radim Holiš
"Podzámka" či rozvoj nemocnice, radní Kroměříže jednali s radními kraje

Petice se rozšířila mimo Holešov

Podle Olgy Svátkové, autorky petice za zachování nádražní budovy, však není vyhráno. „Dokud nebudu mít písemné vyjádření od SŽ, petice poběží dál. Elektronicky přidalo svůj podpis na 800 lidí a dalších 600 na papírové archy,“ uvedla Svátková s tím, že od včerejška (pondělí) rozšířila petici i mimo Holešov.

„Dnes jsem rozdala papíry například strojvůdcům ve Valašském Meziříčí,“ sdělila Svátková. „Nechci být naivní a petici zastavit. Začínají se k nám přidávat i lidé, kteří na začátku tvrdili, že petice nemá smysl,“ uzavírá Olga Svátková.

Kácení borovice v kroměřížské Květné zahradě, květen 2021.
Květná zahrada přišla o poslední unikátní borovici. Podívejte se, jak ji káceli

Následuje vyjednávání

Následující týdny, možná měsíce budou ve znamení vyjednávání mezi městem, které se nabídlo část volných prostor využít pro své účely, a SŽ. Předběžně se hovoří o tom, že by v nádražní budově mohlo vzniknout detašované pracoviště městské policie, zázemí pro autobusové dopravce, prostory pro volnočasové účely. Se stejnou nabídkou přišla ovšem radnici už dříve. Tehdy však byla – podle tvrzení starosty – správou razantně odmítnuta. SŽ se slovy Seiferta nesouhlasí.

„Správa železnic vypsala v posledních letech pět veřejných soutěží na pronájem prostor. Ze strany města přitom žádná konkrétní písemná nabídka nepřišla,“ brání SŽ mluvčí Nela Friebová.

Nově otevřený skatepark v Obvodově ulici v Kroměříži.
Kroměřížský skatepark patří v rámci Česka mezi nejlepší. Podívejte se

Správa drah je zdrženlivá

SŽ prostřednictvím mluvčí Nely Friebové zatím pouze zopakovala Svobodovy slova. „Přípravy na ubourání objektu jsou zastaveny. K rozhodnutí došlo primárně poté, co se generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda během pátečního jednání podrobněji seznámil se situací v Holešově,“ nechala se slyšet Friebová.

„Zároveň došlo k dohodě na společném memorandu, ve kterém se definuje využití prostor příslušné části budovy. Vzhledem k tomu, že ke schůzce došlo v pátek, příprava společného memoranda nyní začíná. Od toho se bude odvíjet další postup,“ uvedla stroze. Deník chtěl znát také výši zmařené investice za zhotovení projektu na opravu objektu a další náklady, které budou spojeny s přepracováním projektové dokumentace.

„Stavební práce jsou plánovány podle zpracovaného projektu. Nedojde pouze k ubourání části budovy a opravě střechy. Střecha a další dílčí opravy proběhnou následně, a to i s ohledem na memorandum, které bude mezi městem a Správou železnic uzavřeno,“ odpověděla na dotaz Deníku Friebová.

Květná zahrada v Kroměříži 1. května 2021
Květná zahrada otevřela a hned zlomila návštěvnický rekord. Takto teď vypadá

Rekonstrukce v Holešově
Projekt bude nadále pokračovat beze změn a bez zpoždění. SŽ plánuje investici ve výši 355 milionů korun. Zahájení realizace projektu je plánováno na srpen, kompletní dokončení všech prací pak o rok později. Nově vzniklá nástupiště budou rozdělená do sektorů a přístupná bezbariérově z centrálního přechodu. Ten bude navazovat na průchod výpravní budovou a bude zabezpečený návěstidly a výstražným systémem pro cestující. Součástí stavby je kromě nového staničního zabezpečovacího zařízení v Holešově také nové traťové zabezpečovací zařízení v úseku do Bystřice pod Hostýnem.