V supermarketech se nyní máslo prodává v rozmezí třicet až pětatřicet korun, mléko je k dostání za šestnáct až devatenáct korun. Menší prodejny kvůli vyšším nákupním cenám často prodávají dokonce ještě dráž.

Nejvíc klesá zájem o trvanlivé výrobky

Majitel zlínské prodejny potravin Lesanka Petr Křížek největší pokles poptávky sleduje u trvanlivého mléka.
„Je to asi dvacet procent. Lidé si za nynější ceny raději koupí mléko čerstvé, které je i kvalitnější,“ poznamenal Křížek.

„Už toho neprodáme tolik jako dřív, to je patrné. Snížení odhaduji asi na dvacet procent,“ řekla zase majitelka zlínských Potravin Stružková Dagmar Stružková.

Zákazníci si prý na vyšší ceny zvyknou, musejí však upravit své výdaje

Pokles je zřejmý také u zlínského supermarketu Terno. „U nás se to zatím projevilo na másle, kterého nyní prodáme asi o pětinu méně. Na druhou stranu stoupá zájem o rostlinné tuky, jako je Rama. Zdražení mléka se zatím výrazně neprojevilo,“ konstatovala vedoucí supermarketu Jarmila Rajznauerová.

V Tesku byl minulý týden podle mluvčí Jany Matouškové propad prodeje mléka a másla až třicetiprocentní.

Je to celkem standardní jev, míní ekonomka

Ředitelka Ústavu ekonomie Fakulty managementu a ekonomiky zlínské univerzity Zuzana Dohnalová takovou reakci zákazníků očekávala. „Je to standardní ekonomický jev. Spotřebitelé si však zvyknou a upraví si výdaje. Například přestanou sázet Sportku, aby mohli za mléko zaplatit o několik korun více,“ míní .

To si myslí i vedoucí napajedelského obchodu Napajedlanka Jarmila Kurová. „Cigarety se také zdražily a pořád se prodávají stejně,“ uvedla.
Snížení spotřeby mléka a másla nepřekvapilo ani ředitelku valašskomeziříčské mlékárny Janu Novotnou. Domnívá se, že se ceny díky konkurenci ještě trochu upraví.

„Určitě už ale nebudou tak nízké jako před zdražením,“ řekla. Nižšího odbytu se Dohnalová nebojí. „Jsme schopni prodávat i na zahraničních trzích,“ podotkla.

Lidé se zlobí, přiznávají obchodníci

Obchodníci si nyní stěžují, že se stávají terčem kritiky zákazníků. „Lidé reagují špatně, ale těžko jim vysvětlíte, že nákupní ceny jsou vysoké,“ doplnila vedoucí Napajedlanky Kurová. Trvanlivé polotučné mléko tam stojí 18,50 korun, máslo 37,50.

Někteří zase tvrdí, že cenu mléčných výrobků drží na minimu. „Marži nyní máme třeba u másla nižší než u jiných výrobků. Nakoupím jej za pětatřicet korun a prodám za devětatřicet,“ vysvětlila například majitelka Konzumu v Horní Lhotě na Zlínsku Ludmila Nášelová.
Mnozí obchodníci však zřejmě mají marže výrazně vyšší. Odhaduje se totiž, že u másla z 35 korun připadne šestnáct korun zemědělci, sedm mlékárně a dvanáct obchodníkovi .

Klesá produkce, a naopak stoupá poptávka

Ceny mléčných výrobků táhne vzhůru převis poptávky na mezinárodním trhu. V některých zemích totiž produkce poklesla, a naproti tomu například Čína a Indie vykazují zvýšenou spotřebu.

Tlak na zdražování mlékárenských produktů bude podle odborníků pokračovat, protože začíná skokově růst farmářská cena syrového mléka.
V Německu podle dostupných informací nabízejí mlékárny zemědělcům přes deset korun za litr mléka. Připlatit tudíž musejí také tuzemští zpracovatelé, aby si surovinu udrželi.