Například na Střední škole – Centru odborné přípravy technické v Kroměříži mají úspěšnost zhruba devadesáti procentní. „Ze žáků, kteří byli připuštěni k maturitní zkoušce, neudělali zkoušku jeden, dva maximálně tři žáci ze třídy," poznamenal ředitel Bronislav Fuksa.

Potvrdil, že nejtěžší byla pro studenty písemná státní zkouška z matematiky. „Celkově jsem ale s výsledky spokojený, studenti byli připraveni dobře, a ti co k maturitě šli, tak už to většinou zvládli," dodal Fuksa.

Problémy s matematikou měli i na Střední škole hotelové a služeb v Kroměříži. Maturity tam prý ale dopadly v zásadě podle předpokladů: někteří zkrátka prošli a jiní ne.

„Na nástavbovém studiu oboru podnikání byla úspěšná zhruba třetina žáků. Ti, kteří si vybrali matematiku, většinou neuspěli," připustila tamní zástupkyně ředitele Věra Zezuláková. Někteří studenti navíc neuspěli ani u ústní zkoušky a budou tedy muset opakovat zkoušku z daného předmětu v září.

„Proti současnému systému ale nemáme větší výhrady. Uspějí ti žáci, kteří si tu maturitu opravdu zaslouží," míní Zezuláková. Výsledek státních maturit se podle ní odvíjí nejenom od připravenosti žáků žáků, ale také složení ročníků.

„Je to bohužel také trochu o tom, že je velký konkurenční boj škol a musíme přijímat čím dál slabší žáky," připouští zástupkyně ředitele.

K objektivizaci maturitní zkoušky by podle ní mohla přispět i změna hodnotitelů písemných prací. „Písemky z cizího jazyka jsou kontrolovány centrálně, tam u nás prošli všichni studenti, jinak tomu je ale u českého jazyka. Bylo by určitě lepší, kdyby hodnotili cizí hodnotitelé," je přesvědčena Zezuláková.

Podle očekávání nebyla maturitní zkouška z matematiky až takovým problémem pro studenty gymnázií. „Jsem spokojený, maturovali všichni moc hezky. Neobjevil se žádný problém, například v matematice maturovali všichni ve státní i školní v průměru jedna celá, někteří i na sto procent," pochvaloval si ředitel holešovského Gymnázia Ladislava Jaroše Zdenek Janalík. Neúspěšnost měli prý minimální, písemné testy zvládli všichni, jen ústní si asi dva studenti zopakují.

Dokonce stoprocentní úspěšnost potvrdilo včera Deníku Arcibiskupské gymnázium v Kroměříži. „Odmaturovali všichni studenti, i matematiku zvládli s velkou rezervou," potvrdil ředitel Štěpán Bekárek. Současný model maturit hodnotí kladně.

„Myslím, že je nutné, aby byla maturita nějakým způsobem garantována. Současný model by se měl minimálně nějakou dobu zachovat," míní ředitel. Neštěstím jsou podle něj časté změny v systému, který by spíš měl pár let běžet, aby se problémy doladily.

„Možná by bylo rozumné zrušit státní ústní část a nechat ji jen na školách, aby ta státní srovnatelná byla jen ta písemná. A ústní zkoušení, které je subjektivní prostě vždycky, by zůstalo jen na školní úrovni," uzavřel Bekárek.