S pocuchanými nervy odešla z hradišťské endokrinologie mladá žena, kterou specialistka odmítla vyšetřit. Důvod: je z jiného regionu

„Doposud jsem lékařskou pomoc vyhledávala v místě mého přechodného bydliště v Uherském Hradišti. V žádné z tamních ordinacích jsem se nedočkala odmítnutí. Kosa padla na kámen až na endokrinologii,“ netají své rozčarování Polášková.

I přes termín, který si s lékařkou s předstihem dohodla, odešla z ordinace s nepořízenou. „V čekárně jsem strávila zhruba hodinu a půl. Poté mi paní Poledníková sdělila, že vzhledem k mému trvalému bydlišti na Kyjovsku nespadám do jejího regionu a nemůže mi vyhovět. Argumentovala jsem tím, že máme vyšetření spolu domluveno, jí to však nezajímalo a odmítla mě. Takový přístup lékaře vůči pacientu je pro mě nepřijatelný,“ postěžovala si pacientka.

Postup lékařky se nelíbí ani VZP

Konflikt komentoval i Ladislav Čech, ředitel krajské pobočky Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) ve Zlíně. „Ve smlouvě, kterou lékaři mají s naší pojišťovnou, se praví, že lékař je povinen ošetřit pacienta ve své spádové oblasti. Pacienty z jiných oblastí může ošetřit v případě, že mu to jeho kapacitní možnosti umožňují. Pokud je lékař kvůli počtu pacientů nadměrně vytížen, může pacientu doporučit lékaře v jeho spádové oblasti.

Osobně se ale domnívám, že pokud slečna Polášková měla vyšetření domluveno, lékařka jí mohla výjimečně vyhovět a na příště ji odkázat k lékaři v její spádové oblasti,“ zamyslel se Čech.

Přístup lékařky kritizovala i mluvčí VZP. „Paní doktorka Poledníková smlouvu s Všeobecnou zdravotní pojišťovnou v tomto případě neporušila. Domníváme se však, že v jednání s pacientkou mohla být citlivější. Pokud byla slečna Polášková k doktorce řádně objednána a na sjednanou dobu se do ordinace skutečně dostavila, bylo by od lékařky etické ji přijmout, vyšetřit a teprve poté ji oznámit, že pro příští vyšetření se má obrátit na jiného specialistu, nejlépe ve svém okrese,“ komentovala postup lékařky Tereza Květoňová z tiskového odboru VZP v Praze s tím, že s hledáním příslušného specialisty pomůže klientovi, na jeho žádost, revizní lékař příslušné pobočky Všeobecné zdravotní pojišťovny.

Lékařka svůj postoj obhajovala. „Podle smlouvy s pojišťovnou jsem povinna ošetřit pacienty našeho regionu. Pacienty z jiného regionu jen tehdy, pokud to kapacitně zvládneme. V tuto chvíli máme volné termíny k vyšetření až v září. U pacientky Poláškové se nejednalo o akutní stav, proto jsem jí doporučila vyšetření u jejího spádového endokrinologa,“ hájila svůj postoj Jarmila Poledníková.