„Letoun chceme uvést do původní podoby, kterou měl na konci 60. let 20. století při jeho dodání do východního Německa, kde celou svou kariéru létal. Restaurátorský zásah nebude vzhledem k rozsahu prací a jejich časové náročnosti jednoduchý,“ usoudil ředitel Leteckého muzea Kunovice Martin Hrabec.

Naznačil, že práce na letadle by mohly být dokončeny ještě letos a v příští sezóně se už bude muzeum moct žlutým krasavcem pochlubit veřejnosti. Podle Martina Hrabce, který osvětlil budoucnost letadla, půjde navíc o jediný exponát v kunovické expozici, které ponese jiné než české značení.

Ministerstvo kultury přispělo na opravu letadla v rámci programu ISO II/ D – Preventivní ochrana před nepříznivými vlivy prostředí 360 tisíc korun.

„Je to už druhá dotace, kterou jsme od Ministerstva kultury ČR letos získali a velmi si této podpory vážíme,“ neskrýval radost Martin Hrabec s odkazem na nedávno oznámený projekt dětské edukativní interaktivní zóny, na kterou ministerstvo kultury rovněž finančně přispělo.

Muzeum již jednoho „Čmeláka“ v expozici má. Jde ale o modernější turbovrtulovou variantu tohoto stroje, navíc v unikátní vojenské verzi. „V tomto případě ale půjde o

klasické pístové provedení, jaké známe z filmů nebo z nízkých průletů nad poli,“ vysvětluje ředitel muzea.

Restaurovaný letoun Z-37 DDR-SNK byl rekordmanem mezi „klasickými Čmeláky“. Ač byla životnost letounu původně plánována na pět tisíc letových hodin, díky pečlivému servisu v tehdejší NDR jich tento kus strávil ve vzduchu celkem 7 280.