Potvrdili to zástupci města na páteční tiskové konferenci. Lidé museli doposud kvůli uzavřenému mostu ujít až stovky metrů navíc, aby se dostali přes řeku Moravu.

Zákaz vstupu veřejnosti platil od 15. prosince 2017, kdy uzavření lávky nařídil z důvodu kontroly jejího technického stavu starosta Kroměříže Jaroslav Němec.

BOURAT SE NEMUSÍ

Po zimních měsících nečinnosti se v březnu loňského roku začalo viditelně něco dít. Odborníci z Ústavu betonových a zděných konstrukcí Fakulty stavební Vysokého učení technického v Brně odebrali vzorky.

Stalo se tak měsíc poté, co již zkoumali projektovou dokumentaci. Odborníci zkoumali mimo jiné i míru koroze ocelových lan. A právě zde nastal největší problém.

Na základě výsledků všech šetření se ukázalo, že část nosných lan je natolik poškozena korozí, že je nutné lávku opravit. Obavy o nutnost lávku zbourat se rozplynuly. I přesto se někteří politici při předvolebním boji klonili k variantě stavby nového mostu před rekonstrukcí.

Nakonec však nově zvolená koalice definitivně odklepla úmysl rekonstrukce. Zakázku získala brněnská firma Mitrenga – stavby. Rekonstrukce vyšla na zhruba 7 milionů korun.

STAROSTA: PRÁCE URYCHLIT NEŠLY

Starosta Jaroslav Němec po měsících čekání vyjádřil své díky lidem za jejich trpělivost.

„Rád bych poděkoval občanům za trpělivost, s jakou snášeli potíže, které jim uzavření lávky přineslo. Oprava nebyla jednoduchá a projektování i samotné práce bohužel urychlit nešlo,“ říká starosta, který zároveň dodává, že bourání a výstavba nové lávky by byly nejen nákladnější, ale i časově náročnější.

Ačkoliv se rekonstrukce může jevit jako příliš zdlouhavá a někteří lidé již byli z dlouhého uzavření lávky rozhořčení, dělníci pracovali podle všeho tak rychle, jak jen to bylo možné. Potvrdili to někteří místní obyvatelé.

Oprava nebyla jednoduchá

„Pracují každý den. Opravdu se snaží. Není to nic jednoduchého,“ zastával se dělníků Emil Plaček, který bydlí v ulici navazující na lávku. Podobného názoru je i obyvatelka domu, z jehož oken přímo na lávku vidí.

„Kdykoliv se podívám, tak je vidím pracovat,“ chválí dělníky. Během stavby pracovníci firmy staticky zajistili lávku externími lany, zesílili stávající konstrukci vnějšími předpínacími lany, která byla ukotvena za původní opěry. Lana se pod lávkou kříží a jistí ji zespodu.

Lávka byla postavena v roce 1984. Je dlouhá 76 metrů. Délka nosné konstrukce lávky je 63 metrů. Lávka odolala při velkých povodních v roce 1997, kdy pouze přišla o zábradlí, které bylo tehdy odstraněno, aby nezachytávalo naplavené větve a stromy. Po záplavách bylo zábradlí instalováno zpět a lávka byla pečlivě zkontrolována. Přestála také povodně v letech 2006 a 2010, kdy ale také muselo být zábradlí odstraněno. Zdroj: MěÚ Kroměříž