Kroměříž o nutnosti opravy povrchu lávky informovala už v roce 2018, kdy se lávka staticky zajišťovala.

„Už před dvěma lety jsme avizovali, že po statickém zajištění lávky bude následovat obnova jejího povrchu. Museli bychom ji provést, i kdyby k zajištění statiky lávky nedošlo. Je to součást údržby, která má prodloužit životnost lávky,“ uvedl starosta Kroměříže Jaroslav Němec.

Projekt na statické zajištění lávky, které město realizovalo loni, vypracovali odborníci ze stavební fakulty Vysokého učení technického (VUT) v Brně. Náklady činily zhruba sedm milionů korun.

Následná oprava povrchu lávky je podle vedoucího projektu zásadní pro zamezení zatékání, které by lávku mohlo poškodit.

„Po opravě povrchu bude lávka sloužit Kroměřížanům dalších několik desítek let,“ vysvětlil vedoucí týmu odborníků VUT Ladislav Klusáček.

V těchto dnech se také uskutečnil monitoring lávky.

„Prokázal, že statické zajištění novými externími kabely je účinné a že se lávka nachází ve stabilním stavu,“ upřesnil vedoucí odboru služeb Kroměříže Lambert Hanzal.

Na Facebooku však někteří uživatelé rozhodnutí města o opravě lávky zpochybňují. Rojí se názory o tom, že by bylo lepší lávku zbourat a postavit novou.

„Měli ji zbořit a postavit novou. Mohli ji nasměrovat tak, aby přímo ústila do Tomkovy ulice a ještě mohla být širší i s cyklopruhem. Místo toho máme na desetkrát opravovanou ruinu,” píše Zbyněk Minařík.

„Opravdu by bylo lepší postavit novou, opravy stály více jak nová, ale to si zase někdo namastil kapsu no,“ zní od Josefa Smolinky.

Město však lidem oponuje. Podle Kroměříže je oprava lávky rozumné a levnější řešení než stavba nové po vzoru Nymburka ve Středočeském kraji. Náklady na tamní lávku podle tiskové zprávy radnice přesáhnou 135 milionů korun, stavba však ještě nezačala.

„Lávka v Nymburku je sice oproti kroměřížské delší, i tak ale lze náklady na stavbu nové lávky v Kroměříži odhadovat nejméně na 50 milionů korun. Naše opravená lávka navíc už lidem oproti té nymburské slouží od loňského dubna a po nynější opravě za dva měsíce opět sloužit bude,“ dodal starosta Němec.

Podle Klusáčka nebyla kroměřížská lávka v havarijním stavu tak, jako byla podle zveřejněných údajů lávka v Nymburku.

„Oprava lávky pro pěší v Kroměříži se tedy jeví jako rozumné i ekonomické rozhodnutí,“ doplnil Klusáček s tím, že statické zajištění a oprava povrchu lávky nebylo z technických důvodů možné provádět před dvěma lety současně.

„Také načasování oprav není náhodné. S ohledem na možnou rozpínavost lávky není vhodné povrch opravovat za vysokých ani za nízkých teplot. Podzimní či jarní měsíce jsou tak pro tuto opravu naprosto ideální,“ uzavřel odborník z VUT Brno.

Lávka pro pěší v Kroměříži byla postavena v roce 1984. Je dlouhá 76 metrů, délka nosné konstrukce lávky je 63 metrů.