Smlouva s technickými službami má být platná deset let. Po tu dobu jim bude město vyplácet každoroční kompenzaci, která se bude pohybovat kolem tří milionů korun. Dříve doprava fungovala bez jakékoliv smlouvy, což byla republiková výjimka.

„Všechna ostatní města to tak ošetřeno mají, my jsme byli jedni z mála, ne-li jediní. Smlouvu jsme tedy sepsali také proto, abychom dostáli všem náležitostem, “ podotkl kroměřížský místostarosta Marek Šindler.

Kvůli absenci smlouvy totiž nebylo možné ani čerpání státních dotací, což je také jedním z hlavních záměrů, které k takovému kroku vedly. Teď má město možnost nakupovat nové autobusy nebo stavět čerpací stanice stlačeného zemního plynu za případné spoluúčasti ministerstva.

Kroměříž se vymykala i ve finančních záležitostech okolo dopravy.

„I když městskou hromadnou dopravu provozovaly technické služby, vždy tu byla skoro čtyřmilionová ztráta, která ale byla dokrývána výnosy z parkovacích automatů. Takže jsme měli prakticky neprodělečnou městskou dopravu, čímž jsme byli v rámci republiky jedna velká výjimka,“ dodal starosta Kroměříže Jaroslav Němec.

Pro obyvatele města se nic nemění, zvýšení jízdného by podle starosty bylo nesmyslné.

„Nízká cena má motivovat občany, aby hromadnou dopravou jezdili,“ míní.

Trendu bezplatné dopravy, která funguje v některých jiných městech, se Kroměříž hned tak nedočká.

„Úplně zadarmo jízdné dávat nebudeme. Otázka totiž je, jestli by to něčemu pomohlo a lidé těmi autobusy opravdu víc jezdili. Myslím, že by se to úplně minulo účinkem,“ zdůvodnil kroměřížský místostarosta Pavel Motyčka.

Na druhou stranu chce vedení města dál udržet autobusy, které jezdí brzo ráno nebo pozdě večer a jsou tudíž spíše prodělečné.

„Je to služba pro lidi, nemůžeme jim říct, ať chodí od šesti večer pěšky, přestože to jsou právě věci, na kterých se nejvíc prodělává,“ dodal starosta města Jaroslav Němec.

KRISTÝNA KLUSÁKOVÁ