Na tomto místě se vloni v září změnila pravidla přednosti v jízdě, a řidiči si na to nezvykli: nepomohlo ani velmi výrazné dopravní značení.

Jen do konce minulého roku se tam bouralo hned šestadvacetkrát, letos jsou čísla mírnější: ovšem pouze zdánlivě.

„Statisticky se tam od začátku roku staly teprve čtyři nehody, ovšem toto číslo je zavádějící. Je to jen kvůli vyhlášce, díky které policie od počátku roku neřeší nehody se škodou nad sto tisíc korun,“ vysvětlil vedoucí kroměřížské dopravní policie Milan Kalina.

Drobných nehod je podle něj mnohem víc a křižovatka u Bezměrova se tak dá rozhodně označit jako nejkritičtější místo na Kroměřížsku.

Není to ovšem ani tak vina nepřehledné silnice, ale spíš samotných řidičů a částečně také úředníků. Křižovatka je totiž na rozhraní Zlínského a Olomouckého kraje a nikdy se proto pořádně nerozhodlo, kdo by měl důkladnější bezpečnostní opatření vlastně zaplatit.

„Už před stavbou dálnice jsme dopravní inspektorát navíc upozorňovali, že změnou přednosti v jízdě způsobí chaos. Oni se ovšem řídí normami: přivaděč na dálnici a sjezd z ní musí být hlavní silnice, a u Bezměrova tomu tak do té doby nebylo,“ doplnil vedoucí.

Policisté se proto podle něj snažili alespoň prosadit několik řešení, která měla prudkému nárůstu nehodovosti zabránit. Na místě chtěli nainstalovat výstražná světla a navrhovali dokonce i kruhový objezd, obojí však neprošlo právě z finančních důvodů.

Křižovatka je tedy alespoň osázena dopravními značkami, kterých je tam z každého směru nejméně deset. Ani značení však není levnou záležitostí, a dá se říci, že na pár desítkách metrů silnice tam nyní stojí pomyslné desetitisíce korun.

„Řidiče varuje několikanásobné omezení rychlosti, pak dvě obrovské cedule upozorňující na změnu přednosti v jízdě, na každém okraji silnice jedna. Nalevo i napravo je také značka Konec hlavní silnice i Dej přednost v jízdě. Ta je navíc hned dvakrát za sebou dokonce nakreslená také přímo na silnici a vodorovných značek je tam ještě mnohem víc,“ vyjmenoval Kalina.

Řidiči jedoucí od Bezměrova na Vyškov či v opačném směru však všechno tohle přehlížejí: jen během druhého srpnového týdne se tam bouralo hned dvakrát. Poprvé se srazila dvě nákladní auta, podruhé pak tři osobní.

„Po tomto střetu se dokonce jedno z havarovaných vozidel převrátilo na střechu,“ připomněl mluvčí krajských hasičů Ivo Mitáček.

Škoda se tehdy vyšplhala na tři sta tisíc korun, to je však podle policistů jen kapka v moři.

„Je pravda, že všechna lepší opatření by stála mnohem víc peněz. Ovšem kdyby někdo spočítal, kolik peněz už si vyžádaly havárie a výjezdy k nim, tak i kruhový objezd by byl zaplacený už několikrát,“ upozornil zástupce vedoucího kroměřížských dopraváků Antonín Horák.

Všechny potíže by se podle něj měly naštěstí vyřešit už v polovině září, kdy se druhá etapa dálnice mezi Kojetínem a Kroměříží zprovozní a bezměrovská křižovatka už poté nebude tolik frekventovaná.

Tím pádem by podle něj logicky mělo ubýt nepozorných řidičů i nehod. Těší se na to kromě složek integrovaného záchranného systému také samotní řidiči.

„Tím místem projíždím často, a i když jsem na hlavní, vždycky přibrzdím a pořádně se rozhlédnu, než vjedu do křižovatky. Člověk se tam totiž opravdu nemůže spoléhat na to, že to do něj z vedlejší cesty někdo nenapálí,“ postěžoval si například Martin Kočík z Kroměříže.