Nastávající období bude proto zajímavé především pro cestovní kanceláře, které se specializují na tuzemsko. To nakonec potvrdila také jedna kroměřížská cestovka, která se zabývá pronajímáním chat a chalup v Česku. „Zájem o různé destinace u nás je v současné době vyšší, než tomu bylo loni. Odhadnout, jaký však bude další vývoj, zatím nejde,“ nadhodil majitel Marek Meitner.

Reagovat na změnu poptávky ovšem musela i největší firma v Česku, která se zabývá prodejem letenek do zahraničí. „Pořád evidujeme nárůst prodaných letenek. Krize se nás zatím nedotýká, jelikož stále snižujeme ceny a lidé tak mají stálý zájem o cestování,“ prozradil mluvčí firmy Radim Jančura. Podle něj však lze očekávat celoroční pokles u všech subjektů, které zájezdy prodávají či jen zprostředkovávají. „V objemu peněz to podle odhadů může být o deset až patnáct procent,“ přiznává Jančura.

Ve stejném duchu se vyjadřuje i Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří. „Lidé si svoji dovolenou neodpustí, ale budou měnit dosavadní návyky. Kdo jezdil do Středomoří, spokojí se letos s Chorvatskem a podobně. Za pobyt v zahraničí ale budou vlivem finanční krize ochotni utratit méně,“ tvrdí Papež.

Dodává však, že cestovní kanceláře musí na nové návyky zákazníků umět pružně zareagovat.

„Musí očekávat pokles tržeb a zároveň být flexibilnější, nebo brzy zkrachují“ dodává Papež.

A jak moc se budou omezovat lidé? „Já asi moc ne. Loni jsem byla v Tunisku a hodlám tam jet i letos. Peníze na dovolenou si ušetřím vždycky,“ usmála se Vendula Houšťová z Jestřabic.

Jinak na tom ovšem mohou být třeba mladí lidé s dětmi. „Pobyt u moře si asi letos odpustíme. S manželkou a dvouapůlletým synem vyrazíme na dovolenou někam do Čech. Pokud ale bude dost práce, nevylučuji, že vše zůstane ve starých kolejích a vyrazíme do zahraničí,“ tvrdí živnostník z Kroměříže Jan Juříček.