„Tržby nám oproti loňskému lednu klesly ohromně. Také nakupujících významně ubylo. A to je důsledek krize,“ zhodnotil například Radek Perdykula z hulínských potravin Večerka. O kolik procent tam ale tržby klesly, odmítl říci.
A na čem se lidé snaží šetřit? Například už nekupují tak často jako dříve alkohol. „Myslel jsem, že to bude naopak. Že lidé začnou pitím řešit finanční problémy, ale není tomu tak,“ vylíčil Perdykula.
Menší tržby pociťují také v kroměřížských potravinách Ambrož. „Krize se projevuje všude. A my nejsme samozřejmě vyjímkou,“ posteskla si Ivana Ambrožová.
Ve větších obchodních řetězcích zase prodejci všímají, že lidé se orientují na slevy. A že kupují levnější značky.
„Změnila se struktura zboží v nákupních košících. Zákazníci dávají přednost zlevněnému sortimentu a výprodejům. Sledujeme také vyšší zájem o výrobky naší značky,“ prozradil mluvčí Aholdu Libor Kytýr.
Podobně se vyjádřila i mluvčí Tesca Eva Karasová. „Lidé nakupují pečlivěji a opatrněji. Očekáváme, že v budoucnu budou klást ještě větší důraz na kvalitu a posuzovat ji vzhledem k hodnotě nákupu,“ sdělila mluvčí. I tam vnímají, že zákazníci častěji vyhledávají slevy.
„Reagují teď více než dříve na akční nabídky,“ dodala Karasová.
Zatímco někteří lidé se snaží ušetřit, kde se dá, jiní si případné důsledky krize nepřipouští. „Nijak ji nepociťuji. Mám práci, takže jsem v pohodě. A šetřit se musí i bez krize,“ řekl například Radek Kučera z Kroměříže.
A klidní jsou zatím také pracovníci regionálních restaurací. Ti totiž nezpozorovali, že by hostů výrazně ubylo. „Je to pořád stejné, někdy je méně lidí, někdy zase více. Myslím si, že se nás krize ještě nedotkla,“ zhodnotila třeba Marie Čermáková z kroměřížské restaurace U Stloukalů.