„Dálnice byly vybudovány právě proto, aby se obcím ulevilo a doprava byla odkloněna. Bohužel se tak neděje," shodují se starostové.

Právě Břest je jedním z míst, kde se s kamiony potýkají. Těžká auta mířící od Přerova na Brno se vyhýbají zpoplatněným úsekům dálnice D1 a silnice I/55 a projíždějí přímo přes obec směrem na Skaštice a Kroměříž.

„Jezdí tudy opravdu hodně aut, navíc je tu škola, kde se pohybují děti. Z hlediska bezpečnosti to dobré určitě není a přikláněla bych se k zákazu průjezdu kamionů přes obec," potvrdila Kroměřížskému deníku například Markéta Látalová, která tam s rodinou žije.

Právě o zákaz kamionů ostatně břestský starosta Jaromír Navrátil dlouhodobě usiluje. Omezení průjezdu těžkých aut požadoval po Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK) už před třemi lety, ale neúspěšně. Nyní se obrací na ministerstvo životního prostředí a zkouší zákaz vjezdu nákladních aut opět vyjednat. Zvýšená frekvence aut totiž není jediné, co Břest v souvislosti s těžkými auty trápí.

„V obci jsou z tohoto důvodu překračovány limity stanovené hygienickými předpisy: je zvýšená hlučnost a prašnost. Taktéž se zvýšilo riziko možných úrazů. Na nebezpečnou situaci si už stěžovala řada lidí," odůvodňuje snahu obce starosta.

Jenže silnice je veřejná, slouží všem a vytěsnit z ní kamiony bez pádných argumentů lze podle ředitele ŘSZK Bronislava Malého jen stěží.

„Rozhodující je stav vozovky: pokud vyhovuje a splňuje kritéria pro tranzitní dopravu, nelze kamiony odklánět a nařizovat řidičům, kudy mají jezdit," upozornil ředitel silničářů.

Zákaz by podle něj mohl platit například v situaci, kdy se v místě nachází most, který by váhu těžkých aut nezvládl: i to však jen na omezenou dobu, dokud by silničáři místo neopravili.

Další z obcí, která řeší stejný problém, protože tudy jezdí desítky kamionů denně, je Bezměrov. Také tamní starosta Josef Večerka se situaci pokoušel řešit, dopadl ale stejně jako jeho kolega před třemi lety. V pondělí proto poslal další žádost a rád by docílil alespoň toho, aby se v místě snížila povolená rychlost a přibyl přechod pro chodce.

„Je tu zastávka, kde mimo jiné vystupují děti z Hradiska a Postoupek, kteří sem jezdí do školy. Na druhé straně silnice pak máme čtyři domky a lidé musejí přecházet přes frekventovanou hlavní silnic," upozorňuje bezměrovský starosta.

Dalším nešvarem, který s sebou kamionová doprava přináší, jsou podle něj zničené silnice.

„Každých deset metrů od Kroměříže je cesta poničená a zapravena. Místo toho, aby se situace řešila, vyhazují se peníze na opravu silnic. Byli bychom rádi, kdyby se tím konečně začal někdo zabývat," uzavřel starosta.

Měly by podle vás obce mít možnost zakázat kamionovou dopravu? Napište nám svůj názor nebo diskutujte