Měl za úkol vyprostit z koryta řeky Olšavy domíchávač, jenž se tam o den dřív převrátil na bok i s nákladem šesti kubíků betonu. Z Brna do Komenského města dorazil obří autojeřáb krátce po 15. hodině, doprovázený dvěma kamiony s přívěsy naloženými desítkami tun doplňující autojeřábové zátěže. Čtyřhodinové operaci přihlížela zhruba stovka lidí ze břehu řeky i z železničního mostu sloužícího k dopravě materiálu do Slováckých strojíren, u něhož k havárii došlo.

„Tak to je obr jeřáb. Jak ten, při své dvacetimetrové délce zvládl průjezd z Brna přes Chřiby, to nechápu,“ poznamenal na místě František Tureček, jenž se na výjimečnou akci přijel podívat až z Popovic.

Než začaly samotné vyprošťovací práce, bylo třeba makadamem zpevnit jediný dostupný prostor, kde obří stroj mohl zaparkovat. To místo bylo nad břehem řeky na opačné straně, než kde se nacházel z části ponořený havarovaný domíchávač. 

Zdroj: Deník / Pavel Bohun

U vyprošťování nechyběli profesionální hasiči. Dva z nich oblečení v neoprenech museli z vody zajistit některé části na převráceném autě, aby se při zvedání neuvolnily. Krátce po 18. hodině nad havarovaný vůz dosáhlo obří hydraulické rameno autojeřábu s hákem na kterém visely čtyři řetězy. 

Vyprošťovací manévry

Speciální tým spolu s hasiči je upevnil ke konstrukci domíchávače a autojeřáb poté začal zvedat břemeno i s betonem, vše o váze více než 30 tun. Domíchávač visící na čtyřech řetězech vzhůru koly, zvedl autojeřáb do několikametrové výšky a doslova jako pírko jej pomaloučku přenášel přes Olšavu až na opačný břeh, kde ho položil na zem.

S krátkými přestávkami to netrvalo déle než půl hodiny. Po poradě vyprošťovacího týmu přemístil jeřábník Tomáš Novotný havarovaný domíchávač, visící pod mohutným výsuvným ramenem jeřábu, na betonovou plochu areálu firmy ZEVOS, za její plot sousedící s řekou.

V dalších dnech tak havarovaný náklaďák s betonem čeká odsun a následná likvidace.

Autojeřáb Terex Demag AC 700 

Díky přídavnému ramenu WIPP a příhradovým prodloužením dosáhne až do výšky 149,5m. S použitím Superliftu (SSL) můžete využít výhod bezkonkurenčního dosahu tohoto jeřábu. Velkým plusem je krátká doba montáže samotného autojeřábu oproti pásovým či příhradovým jeřábům. Je osazen motorem DaimlerChrysler.

Nosnost 700 t
Hlavní délka ramene 60 m
Základní prodloužení 96 m
Maximální délka ramene s prodlouženími a WIPP 55,5 + 4 + 90 = 149,5 m
Protizátěž 160 t
Celková délka 20,66 m
Výkon motoru 480 kW