„Minulý rok se mi stalo, že jsem si domů z marketu přinesla zabalenou sladkou housku. Je pravda, že jsem obal v rychlosti neprohlížela, ale doma jsem zjistila, jak je kus zespodu nahryzaný. Přitom ležela naštosovaná mezi ostatními," vypráví například osmadvacetiletá Marie Zhorná z Bystřice pod Hostýnem.

Podobnou nepříjemnost zažila i Veronika Sládečková z Kroměříže.

„Viděla jsem přímo po place v obchodě běhat myši, párkrát jsem si domů přinesla ve strouhance moly a dokonce i nahlodanou zeleninu. V menších samoobsluhách se mi to ale zatím nikdy nestalo. Kolikrát také člověk sáhne po nějakém zboží, je zaprášené a nechutné," dodala žena.

Jen loni uložila SZPI pokuty za sto čtyřicet milionů korun: nejčastěji šlo právě o nedostatečná opatření proti škůdcům, narušování chladového řetězce při manipulaci s potravinami a také jejich špatné označování a falšování.

Nepříjemná je podle inspektorů skutečnost, že problémy se objevují dlouhodobě. „Ať už jde o hlodavce, nebo o hmyz, škůdci jsou potenciálními přenašeči závažných onemocnění a jejich pohyb mezi potravinami je neakceptovatelný. Poškozují je a kontaminují exkrementy. Takové zboží musí prodejce vyřadit a zlikvidovat," upozorňuje mluvčí SZPI Pavel Kopřiva.

Podle něj se výskyt škůdců pojí převážně se zanedbaným úklidem. V regálech jsou nánosy prachu a mastnoty, to se pak přenáší i na zboží. Řetězce mají problém i se zachováním chladového režimu, někdy dokonce rozmraženou potravinu nechají opět zmrazit: tím může dojít k rozvoji bakteriální kontaminace.

Dalším nešvarem jsou špatně označené potraviny.

„V roce 2015 totiž vstoupila v platnost novela, která upravuje i požadavky na označování. Sankce se pak může vyšplhat až na deset milionů korun," říká mluvčí Státní veterinární správy Petr Pejchal.

Pravidelné kontroly jsou jedním z nástrojů ochrany spotřebitelů a často je mívají i v provozovnách Rosa Market na Kroměřížsku, jak potvrzuje výkonný ředitel společnosti Ivo Pešák: občas se tam setkali se stížnostmi či nedodržením hygienických předpisů.

„Pochybení bylo i na naší straně, ale také na straně distributora či výrobce. Je to běžný jev, který je zde desítky let a vždy ho řešíme řádně ku prospěchu spotřebitele," ujišťuje výkonný ředitel.

V žádném případě se podle něj nikdy nejednalo třeba o cílené uvádění závadné potraviny na trh.

„Jsou zde limitující faktory jako vysoká venkovní teplota, pochybení jednotlivce, porucha zařízení a podobné, které v danou chvíli ovlivní proces skladování a prodeje," dodal ředitel.

Zdůraznil, že řetězec proškolí ročně stovky zaměstnanců a každé pochybení je vždy řádně prošetřeno.

„I když k nějaké takové chybě přesto dojde, jedná se vzhledem k velikosti obratu o velmi malé procento. Proto tedy považujeme náš systém za propracovaný a tím prakticky znemožňuje uvést na trh závadnou potravinu," uzavřel ředitel. V kroměřížské prodejně řetězce Lidl sice žádnou kontrolu za loňský rok neevidovali, v tom letošním ale naopak hned několik.

„Od začátku roku byla naše prodejna kontrolována třikrát, výsledek byl vždy v pořádku," poznamenala tisková mluvčí řetězce Zuzana Holá.

Dodala, že pokud v některých prodejnách občas dojde k drobnějším provozním nedostatkům, ale vždy se snaží zajistit nápravu co nejdříve

DANIELA ZEDNÍČKOVÁ