Necelou polovinu provozovatelů inspektoři pokutovali, nejčastěji se hospodští provinili naléváním nápojů pod míru.
Česká obchodní inspekce provedla v letních měsících ve Zlínském kraji kontrolu ve dvaapadesáti restauracích a stáncích s občerstvením. „U jednatřiceti z nich zjistili inspektoři nedostatky,“ upřesnila ředitelka České obchodní inspekce pro Zlínský kraj Jarmila Vašulková.

Třiadvacet provozoven na nedodržování stanovených pravidel doplatilo. „Na sankcích jsme vybrali celkem sedmnáct a půl tisíce,“ doplnila ředitelka.
Podle předsedy Sdružení podnikatelů v pohostinství, stravovacích a ubytovacích zařízeních ČR Zdeňka Kopky statistika ve Zlínském kraji není moc dobrou vizitkou. „Vrhne špatné světlo i na poctivé obchodníky,“ domnívá se.

Nejčastěji byly závady zjištěny v nedodržení míry nápojů a hmotnosti pokrmů, a to celkem v patnácti případech.
„Na Kroměřížsku si v jednom baru inspektoři koupili vodku a whisky a místo čtyř centilitrů nápoje dostali jednou tři celé dva a podruhé tři a půlku,“ popsala konkrétní situaci Vašulková.

Více než šedesát procent podniků v kraji při kontrole nějak pochybilo

Jedenáctkrát prodávající žádným způsobem neinformoval spotřebitele o ceně výrobků a ve třech případech špatně naúčtoval. Pět provozoven nevystavilo hostu na jeho žádost doklad o koupi.

Provozovatel restaurace, hospody nebo stánku s občerstvením přitom nemusí hned poznat, že přišla kontrola.
„Pracovníci, kteří chodí do terénu, si nejdříve objednají jídlo nebo pití a zaplatí. Teprve potom se prokáží legitimací,“ sdělila Danuše Macíková ze zlínského inspektorátu.

Pokutovaní se prý nebouří, ale svou chybu uznají. „Většinou omyl udělá někdo z personálu. Potom už záleží na vedoucím, jak si to s ním vyřeší,“ doplnila.

Na nečestné chování hospodského personálu si stěžuje řada hostů. „S podmíráky jsem se setkal několikrát, jak v Uherském Brodě, tak ve Zlíně,“ přiznal pětadvacetiletý Broďan Michal Blaha.

Když žádal obsluhu o nápravu, dočkal se jí s kyselou tváří. Třiatřicetiletý Jindřich Popelka žijící ve Zlíně má jinou zkušenost. Před dvěma týdny navštívil místní pizzerii a viděl slečnu za barem přelévat piva z jednotlivých sklenic do jedné. „Dokonce k nim čichala,“ zhrozil se nad chováním personálu.

Pokutu za nalití panáků pod míru dostal před sedmi lety od ČOI i spolumajitel Restaurace Dolly v Otrokovicích Jakub Doležal. „Když je frmol, tak si to člověk ani neuvědomí. Stálo mě to tehdy dva a půl tisíce,“ prozradil. Někdy prý kontrolu pozná po objednávce, jindy je to problém.

„Když si návštěva poručí v době oběda tvrdý alkohol, je to přinejmenším podivné. Ale oni většinou chodí, když je plná hospoda,“ objasnil Doležal.
To potvrdila i obsluha zlínského Bowlingu na Devítce Šárka Burzová. „Dva mladíci a starší pán k nám zavítali zrovna v době Barum rally. Objednali si tři piva, vodku, bechera a ferneta,“ vzpomněla si číšnice.