Problém ale teď mají místní zemědělci. Díky trase protínající přejezd se totiž vyhýbali městu. A řešení? Zdá se být v nedohlednu. Devět milionů na zabezpečení přejezdu totiž nikdo nemá.

„Posledním impulsem ke zrušení přejezdu byla srpnová nehoda, v místě je totiž velmi špatný rozhled. Brání mu stožáry a lesní porost,“ vysvětlila starostka Chropyně Věra Sigmundová.

Připomněla, že loni se tam srazil rychlík s traktorem. Jednadvacetiletý muž jel s připojenou vlečkou a balíky sena: právě do nich tehdy vlak narazil a mladík jen zázrakem vyvázl bez škrábance.

Dalším nehodám opatření zabrání, městu ale vznikla jiná velká komplikace.

Přejezd se totiž nacházel mezi Chropyní a Věžkami a navazovala na něj polní cesta kolem výrobního areálu Fatra, která ústila na silnici mezi Chropyní a Kyselovicemi.

„Teď ale budou zemědělské stroje jezdit přes město, čímž obyvatelé nejsou nadšeni. Vozy s hnojem budou zapáchat a zaneřádí cesty. Traktory navíc dopravu zpomalí,“ vysvětlila starostka.

Potvrdila zároveň, že ani chropyňská radnice s uzavřením přejezdu nesouhlasí.

Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Pavla Hally ovšem přejezd na trati Přerov Nezamyslice s traťovou rychlostí sto kilometrů za hodinu jednoduše nevyhovoval současným bezpečnostním normám.

„Protože lokality po stranách trati jsou dosažitelné přes sousední zabezpečený přejezd, požádala SŽDC o odstranění. Dostupnost okolních pozemků byla prověřena na místě samém za účasti zástupců města,“ tvrdí mluvčí.

Zemědělci ale rozhodně nejsou spokojeni. „Uzavření přejezdu je pro nás obrovská komplikace. V jeho blízkosti máme umístěny skladovací nádrže na kejdu,“ říká ředitel chropyňského Agroječmínku Petr Nevařil.

Dodává, že k přejezdu vedla účelová komunikace.

„Díky tomu jsme k převozu kejdy do těchto nádrží využívali volné pracovní i přepravní kapacity v období horších klimatických podmínek, kdy nebylo možno provádět běžné polní práce. Přitom nedocházelo k obtěžování obyvatel znečištěním komunikací v Chropyni, cesta vede mimo obytnou zástavbu,“ objasnil Nevařil.

Nové přepravní trasy podle něj vedou jen po nezpevněných polních cestách a výjezd přepravní techniky na komunikaci spojující Chropyni a Záříčí bude často spojen s jejím znečištěním. „A nejedná se jen o kejdu. Z pole musíme odvézt veškerou úrodu: obilí, slámu, vojtěšku, kukuřici,“ popisuje Nevařil.

Uznává, že místo potřebuje zabezpečení. „Náklady však byly vyčísleny na osm až deset milionů korun. Proto bylo jednodušší přejezd zrušit bez ohledu na zájmy obyvatel, obce, majitelů okolních pozemků nebo zemědělců, kteří tyto pozemky obhospodařují,“ míní Nevařil.