Náměstek olomouckého hejtmana Pavel Horák potvrdil, že stávající pracovní komise, která se zavedením civilního provozu zabývá, bude rozšířena i o členy ze Zlínska. Oba regiony a město Přerov dají dohromady sedmatřicet milionů korun na první nutné kroky. Podle Horáka peníze poslouží i k zacelení trhlin v přistávací dráze.

Vedoucí odboru strategického rozvoje Michaela Pruknerová uvedla, že civilní letiště by mohlo fungovat za tři až pět let. „Je to ale jen odhad. Musí se vybudovat odbavovací hala se všemi bezpečnostními prvky a odpovídající infrastruktura včetně parkoviště. Také bude nutné nakoupit technické zařízení na údržbu dráhy, například na rozmrazování,“ vyjmenovala Pruknerová.

Bochořské letiště bude schopné přijímat středně velká letadla typu Boeing 737 nebo Airbus A 320. Ty jsou dnes nejběžnějšími stroji používanými ke kontinentálním letům. Jedna z největších českých cestovních kanceláří Fischer letos už začala nabízet odlety z regionálních letišť v Karlových Varech a Pardubicích.

Regionální letiště v Bochoři by mohlo odbavovat cestující za tři až pět let

„Pokud letiště u Přerova skutečně vznikne, určitě ho zařadíme do svých plánů. Klienti si žádají odlet z co nejbližšího místa,“ řekl mluvčí cestovky Dan Plovajko. Využití bochořské vojenské základny pro civilní sektor je možné už nyní, ovšem pouze pro neveřejné soukromé lety.

Ředitel olomouckého letiště Antonín Mraček prohlásil, že každé letiště, i sebemenší, má pro rozvoj dopravy velký význam. „Cílem Evropské unie je dostat dopravu ze silnic do vzduchu. Její podíl by měl časem činit až dvanáct procent,“ naznačil Mraček. Smíšený vojensko-civilní provoz si podle něj ale určitě vyžádá i změnu přibližovacího a navigačního systému. „Vojenský je totiž odlišný,“ podotkl.

Ve stejné době by se měl zlepšit také příjezd z Olomouce do Přerova. „Čtyřproudová rychlostní komunikace R 55 by podle současných plánů měla vzniknout do roku 2013,“ sdělil vedoucí odboru dopravy olomouckého krajského úřadu Zdeněk Kocourek.

Vytvoření civilního letiště paradoxně umožní zachování vojenské základny v Bochoři. Vláda minulý týden rozhodla definitivně o tom, že k jejímu zrušení nedojde. Všechny studie, které si olomoucké hejtmanství nechalo vypracovat, vždy prokázaly, že smíšený vojensko-civilní provoz je nejvýhodnější.

Kdo bude letiště provozovat se zatím neví. Pruknerová nastínila, že existuje několik modelů, od veřejnoprávního až po čistě soukromý subjekt.
Vznik civilního letiště má financovat Olomoucký kraj dvaceti miliony, Zlínský kraj sedmi miliony korun. Město Přerov dá do projektu deset milionů korun.