VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravci budou dál grilovat cestující

Zlínský kraj – Slunečné letní počasí, teplota přes třicítku, vzduch se ani nehne, kdo může hledá stín. Léto se vším, co k tomu patří. Prosluněná idyla ale končí nástupem do autobusu městské či příměstské dopravy.

7.7.2010 16
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Martin Pleva

Cestujícím MHD či meziměstskou dopravou ve Zlínském kraji znepříjemňuje jízdu horko, pot a pachy. Klimatizace není na pořadu dne

Často přeplněné spoje, nedostatečné větrání a chybějící klimatizace. Faktory, které z cestování dělají doslova peklo. Důsledek? Lidé se více zapotí a v uzavřeném vozidle se parným vzduchem šíří nejrůznější směsice pachů. V takových podmínkách denně cestuje i Jitka Sklářová z Žeranovic.

„Pokaždé když vysedám ve Zlíně, jsem ráda, že dýchám čerstvý vzduch,“ povzdechla si. Mezi ty, kteří mají problémy s pocením a s tím souvisejícím zápachem patří i Roman Lhotský z Lužkovic.

„Kvůli problémům se štítnou žlázou se potím víc než ostatní a cestování MHD je pro mě v těchto dnech doslova utrpení. Do práce přijedu mokrý a ani antiperspirant už nezabírá,“ řekl. Sám má už prý vytipovaná tři místa v autobusu, kde se vzduch malými okénky jakž takž alespoň pohne. Pokud jsou obsazena, raději ani nenastupuje.

„Pro takové lidi musí být cestování v letních měsících skutečně nepříjemné, stejně jako pro ty, kteří cestují s nimi,“ potvrdil praktický lékař Jan Holík ze Vsetína. „Potními žlázami lidé vylučují samozřejmě i pachy, například z jídla, kouření nebo po požití alkoholu,“ dodal odborník. Podle něj by vozidla měla být dostatečně větrána nebo mírně klimatizována, pokud nejsou vybavena prostornými okny pro větrání.

Takový problém se týká mimo jiné i menších autobusů, které provozuje Dopravní Společnost Zlín-Otrokovice (DSZO) na svých linkách MHD. Právě těmi nejčastěji cestuje Jan Holík.

„Nevím na co tam jsou střešní okna, když je nikdo neotevře. A těmi malými průzory na boku by sotva prolétla moucha, natož čerstvý vzduch,“ postěžoval si s tím, že situaci ještě zhoršuje, že řidič na některých zastávkách otevírá jen přední dveře.

„Jsme si vědomi toho, že předchozí vedení DSZO zakoupilo autobusy se skutečně malými okny, proto jsme při nákupu dalších vozidel a rekonstrukci těch stávajících po dohodě s výrobcem přešli k variantám s většími okny,“ sdělil ředitel DSZO Josef Kocháň. S klimatizací ale podle něj cestující počítat nemohou.

„Pokud vím taková praxe není nikde v republice a nevyplatilo by se to, autobus či trolejbus často otevírá dveře a není to efektivní,“ dodal.

Ve čtvrtek přitom autobus s klimatizací pro příměstskou dopravu začal například testovat dopravní podnik v Teplicích. „Rozhodli jsme se pro měsíční zkušební provoz více méně na žádost výrobce autobusů SOR,“ řekl Deníku ředitel společnosti Petr Havlík.

ČSAD Vsetín, která je největším provozovatelem příměstské a meziměstské dopravy ve Zlínském kraji takové autobusy vlastní. Zchladí ale pouze některé cestující.

„Klimatizaci využíváme pouze a jenom na dálkových linkách, myslím, že na meziměstských a městských ve Vsetíně a Valašském Meziříčí je větrání v autobusech odpovídající standardům,“ sdělil ředitel autobusové dopravy ČSAD Vsetín Oldřich Holubář. Když tedy cestující ve zničujících vedrech nezchladí dopravci, musejí si lidé pomoci sami.

„Těm co mají problém s nadměrným pocením bych doporučila vyholit si podpaží, aplikovat tuhý antiperspirant a následně parfém. Nejdéle v letních dnech vydrží vonět citrusové vůně či mýdlové parfémy,“ doporučila specialistka na kosmetiku a parfémy Jana Zedníčková ze Zlína.

Praktický lékař Jan Holík se ale domnívá, že i přes zjevnou finanční náročnost provozu a pořízení klimatizací je budou muset dopravci dříve či později zavést, tak jako je již běžné v zahraničí.

„Je to dáno tím, že teploty stále více přecházejí do extrémních hodnot a v přeplněném autobuse s vlhkým a horkým vzduchem může dojít i ke kolapsu,“ uzavřel. Jitka Sklářová, Roman Lhotský a řada dalších cestujících si tak budou muset na zápach a dusno při cestách do a z práce zvyknout.

„Co nadělám. Budu dál trpět. Sám si připadám v přeplněném autobuse nepříjemně a je mi jasné, že nejen pohled na mě, jak se pořád utírám a kape ze mě pot není příjemný ani spolucestujícím,“ dodal beznadějně Lhotský. Dobrou zprávou alespoň zůstává, že alespoň někteří dopravci jsou si problému vědomi, tak jako DSZO a napříště při výběru nových vozidel i problematiku větrání vezmou v úvahu.

Staňte se našimi fanoušky na Facebooku!
Zde vás budeme v průběhu dne informovat o nejdůležitějších a nejzajímavějších událostech z regionu a hlavně vám nabídneme různé soutěže.

Autor: Tomáš Hyánek

7.7.2010 VSTUP DO DISKUSE 16
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Drahá vejce před Vánoci vadí také lidem na Kroměřížsku

Ilustrační foto

Hledáme OBCHODNÍKA DISTRIBUCE do týmu regionálních deníků

Videosouhrn SPECIÁL: Česko zpívalo koledy. Podívejte se

Ve stejnou chvíli zpívalo neuvěřitelných 125 tisíc lidí po celé zemi stejné vánoční koledy. Přinášíme vám speciální vydání videosouhrnu, díky kterému budete moci nasát vánoční atmosféru z mnoha míst najednou.

V Holešově se koledovalo již pošesté

Stejně jako předcházejících pět ročníků se i letos v Holešově organizace populární předvánoční akce Česko zpívá koledy chopilo volnočasové středisko TyMy.

Projev Pelty vnímám jako zinscenovaný, říká místopředseda FAČR Zlámal

ROZHOVOR/ - Někteří jeho rivalové si přáli jeho konec, on však dál získal podporu moravské komory. Důvěru i pro druhé funkční období v pozici místopředsedy za Moravu dostal ve Výkonném výboru FAČR kroměřížský podnikatel Zdeněk Zlámal, který s náskokem tří hlasů (38:35) porazil svého největšího rivala Františka Juru.

Představujeme prvňáčky ze F. Vančury v Kroměříži

Ojedinělý seriál Deníku Naši Prvňáci pokračuje dalším dílem.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT