Hlavní průtah vedoucí od ulice Kojetínská, přes Milíčovo náměstí až po Tovačovskou ulici je hlavně v době špičky, tedy ráno a odpoledne, doslova ucpaný auty. Důvod? podle některých lidí jsou na vině dva jízdní pruhy. Ještě před několika lety motoristé ale mohli využívat čtyři.

Například podle náměstka kroměřížské dopravní společnosti Krodos Bus Vladimíra Dostála mohou její šoféři mít někdy i patnáctiminutové zpoždění.

„Nejhorší je situace ráno, kdy lidé jezdí do zaměstnání, nebo odpoledne mezi čtrnáctou a patnáctou hodinou. Projet v tyto časy městem je opravdu někdy nelehké. Když k tomu připočítáme ještě čas na odbavení cestujících, mohou řidiči opravdu nabrat i čtvrthodinové zpoždění,“ potvrdil Dostál.

Čtyři pruhy, které Kroměříží kdysi vedly, byly podle něj lepší. Alespoň co se týče průjezdnosti. Na druhou stranu ale stály řadu lidí život. „Tak jak je to teď, se sice doprava zpomalila, což je nepříjemné, klesla ale zase případná nebezpečnost,“ poznamenal Dostál. A právě kvůli nižšímu počtu ztrát na životech kroměřížská radnice ve spolupráci se Zlínským krajem, který je majitelem silnice, před lety čtyři jízdní pruhy omezila na dva.

„Desítky smrtelných nehod se ročně stávaly například před Domem kultury nebo kavárnou Slávia. Situaci jsme proto vyřešili tak, že jsme na některých místech nainstalovali zabezpečovací zařízení na okraji chodníků nebo namalovali přechody pro chodce,“ vysvětlil starosta Kroměříže Miloš Malý.

Úprava silnice přinesla ještě jednu zásadní změnu pro řidiče. „Při krajnicích mohou teď parkovat, což dříve nebylo,“ upozornil starosta.

A jak bude situaci město do budoucna řešit? Otevřením dalších pruhů určitě ne. „Máme tu městskou hromadnou dopravu. U ní se snažíme držet cenu jízdného neustále na stejné výši, nezdražujeme. Aby se dopravě ulevilo, musejí lidé namísto popojíždění po městě využívat tohoto způsobu cestování,“ podotkl Malý.

Podle něj by Kroměříži výrazně ulevili i řidiči, kdyby více využívali dálnice. „Po ní se jim ale nechce jezdit, protože je to mnohdy stojí kilometry navíc. Neuvědomují si, že projížděním centra zase ztratí čas,“ míní Malý.

Podle místostarosty Petra Sedláčka je pochopitelné, že jsou ulice ve špičce ucpané. „Problémy mají také řidiči městské hromadné dopravy,“ upozornil místostarosta.

Jedním z možných řešení, jak hustou dopravu zmírnit, je podle radnice ještě varianta otevření dalšího silničního mostu přes řeku Moravu.

„V prosinci jsme si nechali udělat studii. V lednu a únoru ji chceme probrat s občany. Na základě toho se rozhodneme, zda most postavíme. V jednání budou dvě místa: oblast u zborovského železničního mostu nebo u obchvatu,“ sdělil kroměřížský starosta.