K zatím poslední nehodě cyklisty došlo v úterý odpoledne v Dolní Lhotě na Zlínsku. Těžká zranění při ní utrpěl dvaašedesátile­tý muž.

„Cyklista najel těsně vedle náklaďáku. Muž na kole podle všeho vjel na částečně zahrnutý výkop, zavrávoral, řidítky zavadil o nákladní auto a upadl na obrubník. Utrpěl otřes mozku a zlomeninu klíční kosti,“ sdělila mluvčí zlínské policie Jana Bartíková.

Policisté zjistili, že za nehodu podle všeho může sám senior. „Nevěnoval se plně řízení a je možné, že jel i pod vlivem alkoholu. Dechovou zkoušku jsme však u něj s ohledem na zranění nedělali. Výsledek budeme vědět z rozboru krve, kterou odebrali lékaři Baťovy krajské nemocnice, kde je muž hospitalizován,“ vysvětlila mluvčí.

Dodala, že jen na Zlínsku šlo letoso osmatřicátou nehodu s cyklistou. O něco lépe jsou na tom ostatní okresy kraje.

Do konce června se na Slovácku stalo dvaadvacet srážek s cyklisty, na Vsetínsku šestnáct a deset dalších řešili policisté z Kroměřížska.

Právě v Bystřici pod Hostýnem před dvěma týdny přišel o svůj život sedmaosmdesátiletý muž. Vjel totiž na kole do dráhy osobnímu autu a náraz nepřežil. Druhý smrtelný úraz se stal v únoru na Zlínsku. Tam srazil řidič třiačtyřicetiletého cyklistu.

Podle statistik Besipu více než polovina vážných i smrtelných úrazů na kole se stane v důsledku toho, že cyklisté nepoužívají ochranné přilby. Ty jsou totiž povinné jen u dětí do osmnácti let.

Přitom například pád z kola v patnáctikilo­metrové rychlosti odpovídá nárazu na beton z výšky jednoho metru. „Pád z kola v pětadvaceti­kilometrové rychlosti už se rovná skoku z výšky dvou a půl metru hlavou dolů na beton,“ vysvětlila Bartíková.

Mnohem horší následy mívá kolize přímo mezi kolem a autem. Pokud dojde k přímému střetu, kdy cyklista jede 15 km/h a auto 35 km/h, utrpí cyklista náraz rovnající se pádu z deseti metrů.

Na to, zda cyklisté mají povinnou výbavu, či ne, však policisté žádnou speciální akci nechystají. „Kontrolujeme to buď v rámci běžných dopravních akcí, a nebo v případě šetření nehody,“ konstatovala policejní mluvčí.

V tomto ohledu jsou aktivnější strážníci. Ti totiž mají svou cyklohlídku, která nezřídka zabrousí i na cyklistické trasy a bedlivě sleduje, zda se jezdci na kolech chovají podle předpisů.

Povinná výbava kola:
– přední bílá odrazka
– zadní červená odrazka
– oranžové odrazky na pedálech a v paprscích kol (mohou být doplněny reflexními proužky na botách a oděvu).
– za snížené viditelnosti musí být kolo vybaveno rovněž světlometem svítícím bílým světlem vpředu a stálým nebo blikajícím červeným světlem vzadu
– cyklistická přilba je povinná jen do osmnácti let
Cyklopravidla:
- pokud je zřízen jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je na křižovatce se semafory zřízený pruh pro cyklisty, musí je využít
- na silnici se na kole jezdí při pravém okraji vozovky, pokud tím nejsou ohrožováni a ani omezováni chodci, smí jet cyklista po pravé krajnici
- cyklisté smějí jet jen jednotlivě za sebou
- dítě do deseti let smí na silnici jen v doprovodu osoby, které už bylo patnáct let ( to však neplatí to pro cyklostezku nebo obytnou a pěší zónu)
- cyklista nesmí jet bez držení řídítek, držet se jiného vozidla, vést za jízdy druhé jízdní kolo, ruční vozík, psa nebo jiné zvíře a vozit předměty, které by znesnadňovaly řízení jízdního kola nebo ohrožovaly jiné účastníky provozu
- předjíždět nebo objíždět auto lez z pravé strany po pravém okraji vozovky nebo krajnici. Pouze ale v případě, že je vpravo od vozidel dostatek místa.
- kolo lze vést vedle sebe. Nesmí však ohrozit ostatní chodce, jinak musí cyklista jít po pravé krajnici nebo okraji silnice.
- za jízdu po chodníku, po přechodu pro chodce nebo za chybějící součásti povinné výbavy viníkovi hrozí na místě přestupku až 2000 korun