Velká zodpovědnost, stresující povolání a více než 150 hodin přesčasů za 22 tisíc hrubého

Podle předsedy odborového svazu dopravy Luboše Pomajbíka není například možné, aby řidiči dostávali za tři sta odpracovaných hodin za měsíc 22 tisíc hrubého.

„Pracují ve 12 - 16 hodinových směnách a mají velkou zodpovědnost," dodal.

Právě samotní řidiči a odboráři ze Zlínského kraje vydali na konci loňského roku memorandum Zlínská výzva 2015, kde vyjádřili své požadavky.

„Řidičů autobusů ubývá. My brzy odejdeme do důchodu, zůstanou tady mladí, kterých polovina uteče do kamionů a nebude mít kdo jezdit," uvedl při této příležitosti řidič Pavel Kuníček.

„Chceme, aby minimální měsíční mzda řidiče autobusu za základní hodiny činila 1,9 násobek nejnižší úrovně zaručené mzdy řidiče autobusu," vyčíslil zase předseda základní organizace odborového svazu Vsetín Miroslav Hruška.

Prakticky to znamená, že by řidiči chtěli brát se všemi příplatky a přesčasy, cca 30 tisíc hrubého.

Problém se chystají řešit i krajští radní.

„Víme, že mzdy řidičů nejsou v pořádku a víme, že odbory zvyšují aktivitu jednání ohledně nich," dodal krajský radní pro dopravu Jaroslav Kučera. Podle něj by však řidičům měli pomoci zejména sami dopravci, kteří mají možnosti na zvýšení mezd.

„Klesla cena nafty, kdyby dali dopravci na mzdy řidičům třetinu toho, co nyní za nižší cenu nafty ušetřili, budou mít pořád slušné rezervy," myslí si Jaroslav Kučera.

CHYBÍ 15 ŘIDIČŮ

„Peníze v této oblasti jsou omezené a musí se s nimi uhradit vše, i mzdy. Proto nelze udělat skok a dát 20 procent na mzdy," brání se ředitel jedné z největších autobusových společnosti v kraji ČSAD Vsetín Oldřich Holubář.

Zdůraznil, že i když jejich společnost zaznamenala pokles tržeb, přesto se podařilo jejich řidičům zvýšit mzdy o 3 procenta již od 1. ledna letošního roku. Podle Oldřicha Holubáře společnost ČSAD Vsetín průběžně přijímá nové řidiče.

„Momentálně bychom potřebovali až 15 řidičů," doplnil ředitel.

Podle personálního oddělení ČSAD Uherské Hradiště problém s nedostatkem řidičů nemají.

„Snažíme se doplňovat řidiče v místech jejich bydliště, kde je konečná zastávka," prozradil dispečer autobusové dopravy ČSAD Uh. Hradiště s tím, že pokud přece jen je nedostatek řidičů, čerpají řidiče z nákladní dopravy.

Akutní problém s nedostatkem řidičů nemá ani další dopravní společnost Arriva Morava.

„Kdyby k nám ale přišlo deset řidičů, dokázali bychom je určitě zaměstnat," podotkla předsedkyně představenstva společnosti Arriva Morava Pavla Struhalová.

Poznámka Jany Zavadilové

Řidič, ten tvrdý chleba má

Každý den až 16 hodin, brázdí silnice ve Zlínském kraji. Každý den, v horku, zimě, sněhu, náledí, nastavují krk. Vždyť nesou odpovědnost za autobus plný lidí. Za měsíc odpracují i tři sta hodin.

Přitom berou dvaadvacet tisíc hrubého. To je dost, řekne si někdo. Ale takto berou třiasedmdesát korun na hodinu. Pokud by odpracovali jen 160 hodin, brali by hrubého jedenáct tisíc šest set osmdesát korun. A to už je na hranici minimální mzdy. Řidiči chtějí zkrátka jen za svou práci mít zaplaceno, co jim náleží.

Jejich představa 30 tisíc korun hrubého za tři sta hodin práce za měsíc proto není přehnaná. Možná by se měl nad jejich minimální mzdou někdo férově zamyslet. Protože smutní a unavení řidiči nemusí být zárukou veselé a bezpečné jízdy pro nás cestující.