Jako příklad může posloužit aktuální zájem o řidiče ze strany ČSAD Vsetín. Před nedávnem nabízela volná místa za volantem svých vozidel také Dopravní společnost Zlín – Otrokovice (DSZO).

Podle ředitele DSZO Josefa Kocháně přibrala v uplynulém měsíci společnost do svých řad pětici nových řidičů.

„Zájem o tuto práci ale byl zhruba dvojnásobný,“ vzpomenul Kocháň s tím, že důvodem náboru byl odchod části někdejších zaměstnanců firmy do důchodu, v některých případech i předčasného.

„Podstatnou část našich řidičů totiž tvoří lidé, které zaměstnáváme od 70. let a na odchod do penze tak už řada z nich má nárok,“ vysvětlil ředitel. Zároveň doplnil, že také fluktuace šoférů mezi nejrůznějšími dopravci v kraji je poměrně vysoká.

„Zaznamenali jsme dokonce už i několik návratů řidičů, kteří pro nás pracovali už dříve,“ poznamenal Kocháň.

V současné chvíli zaměstnává DSZO necelou dvoustovku řidičů. Zhruba deset procent z tohoto množství činí ženy. „Muže ale při zaměstnávání rozhodně nezvýhodňujeme, všichni mají rovnou šanci,“ zdůraznil Kocháň.

Deset nových řidičů pro své provozovny ve Zlíně, Luhačovicích, Vsetíně, Valašském Meziříčí a Rožnově pod Radhoštěm shání v těchto dnech také ČSAD Vsetín.

„Už v srpnu pak nastoupilo pět nových řidičů,“ poznamenal mediální zástupce firmy Jakub Salát.

U největšího dopravce v kraji je nyní zaměstnáno celkem 385 řidičů autobusu, z čehož je 5 žen. „Nejmladší řidičce je 37 let, nejstarší pak 49. Všechny v ČSAD Vsetín pracují od léta 2008,“ sdělil Salát.

V minulosti prý pak zaměstnávala společnost řidičku pouze jedinou. Ta za volantem působila v letech 1987 až 1999. „Nepoměr je dán samotným zájmem ze strany žen, firma v obsazování pozice neupřednostňuje žádné pohlaví,“ poukázal Salát.

Při sháněních nových řidičů spolupracují dopravci samozřejmě i s úřady práce. Ty poměrně často pořádají rekvalifikační kurzy, s jejichž pomocí si lidé mohou rozšířit své řidičské oprávnění i o skupinu D a profesní průkaz. Obojí je pro řízení autobusu nezbytné.

„O školení je velký zájem, ale abychom zájemce mohli vzít, je pro nás nutná jeho zdravotní způsobilost a také příslib potenciálního zaměstnavatele o tom, že ho po ukončení kurzu skutečně zaměstná,“ konkretizovala mluvčí Úřadu práce ve Zlíně Miriam Majdyšová.

Až poté zájemce skutečně může k obvykle šestitýdennímu školení, které mu následně příslušný úřad práce uhradí, nastoupit.

„Kurzů se účastní převážně muži, ale chodívají i ženy. Většina ze zástupkyň něžného pohlaví by se po jejich absolvování ráda viděla za volantem trolejbusu,“ sdělila Majdyšová.

K tomu však podle šéfa DSZO Josefa Kocháně musejí být ale všechny řidičky a samozřejmě též řidiči ještě dále proškoleni.

„Přeci jen se jedná o jiný typ vozidla než jakým je autobus. Až po zapracování našimi odborníky tak získají drážní průkaz, který je k řízení trolejbusů definitivně opravňuje,“ popsal Kocháň.