VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Čekáte na autobus nebo vlak? Promrznete

Zlínský kraj - Alena Janíková se šla v pondělí ráno před odjezdem do Zlína ohřát do čekárny vlakového nádraží v Uherském Brodě. Teploměr totiž ukazoval dvacet čísel pod nulou. Ale nepomohla si. Když sáhla na radiátor, byl studený.

3.2.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Miroslav Kucei

„Že je v hale v zimě věčně chladno, není nic nového. Dveře se tam netrhnou. Asi bych ani nečekala, že bude topení horké. Ale studené v takových mrazech taky ne,“ kroutila hlavou Janíková.

O tom, že cestovat v mrazech vlakem či autobusem ve Zlínském kraji není žádná slast, hovoří i zkušenosti dalších lidí, kteří čekají na spoje v nevytopených čekárnách nebo v horším případě venku, protože v místě žádná není. Někdy ještě navíc mrznou i v dopravních prostředcích.

Za krátkou dobu promrzl i Libor Novák z Otrokovic čekající nedávno kolem desáté večer na autobusovém nádraží v Holešově. „Nebylo to nic příjemného. Dvacet minut jsme spolu se zhruba desítkou lidí mrzli na nástupišti, byly tehdy docela velké mrazy. Vyhřátá čekárna by se v Holešově opravdu hodila,“ postěžoval si Novák na absenci autobusové čekárny. Ta chybí podle něj například i ve druhém největším městě Zlínska, v Otrokovicích v části Baťov.

Uzavřená bývá podle Markéty Brančíkové i nádražní vlaková hala v Bystřičce na Valašsku. „To se pak člověk nemá kam schovat,“ posteskla si žena, která pravidelně cestuje z Olomouce do Vsetína. „Zima mi ale bývá i na nádražích v Olomouci nebo v Hranicích na Moravě. Přímo v prostoru čekárny je sice většinou teplo, ale jsou tam často bezdomovci, tak je tam nedýchatelno. To raději mrznu,“ poznamenala.

Většího komfortu se však v dohledné době cestující nedočkají. Nádražní haly jsou podle regionální mluvčí Českých drah Kateřiny Šubové otevřená prostranství, kterým prochází větší množství lidí. Vytápět taková místa na pokojovou teplotu je proto ekonomicky neúnosné.

„Předpokládáme, že se v nich cestující zdržují na dobu nezbytně nutnou do odjezdu vlaku. U některých starších budov, kde jsou například byty, je jednotný neoddělený topný systém. Z tohoto důvodu je pak čekárna vytopena. U jiných by to ale znamenalo vytopit celou budovu, kde již například nikdo není. A přebudovat topení v takové budově by bylo krajně neekonomické,“ vysvětlila Šubová s tím, že obdobná je situace i v jiných krajích.

Dodala, že nádražní budovy, vestibuly a čekárny uzavírají ČD v případech, že již nejsou obsazeny jejími zaměstnanci.

„Otevřené prostory bez dozoru se totiž okamžitě stanou terčem útoků vandalů. Proto se snažíme intenzivně jednat s obcemi na možné spolupráci při otevíraní a uzavírání prostor, případném pronájmu třeba ke komerčním aktivitám. Pokud jsou ve výpravních budovách i bytové jednotky, hledáme cestu třeba ve spolupráci s nájemníky,“ objasnila mluvčí. Dodala, že cestující se pak mohou schovat alespoň pod přístřešek.

Ten je jim k dispozici například také v již zmíněných Otrokovicích. A s krytými prostory v místě autobusového nádraží tamní radnice v brzké době nepočítá.

„Postupně se snažíme, aby ve městě došlo ke zlepšení komfortu cestujících, což dokazuje také nedávno dokončená rekonstrukce prostoru před vlakovým nádražím, kde vzniklo mimo jiné i stanoviště pro zastavení autobusových linek. Rekonstrukci autobusové stanice však v současné době neplánujeme, a to především kvůli finanční situaci, která neumožňuje realizaci nových projektů,“ zdůvodnila mluvčí města Lenka Krupková.

Obdobná je i situace v Holešově. Město o zbudování autobusové haly podle místostarosty Rudolfa Seiferta neuvažuje, protože se prý stanoviště nacházejí nedaleko vlakového nádraží.

„Autobusové plánovala zrekonstruovat kroměřížská firma Krodos Servis, jež má prostory nádraží v pronájmu,“ podotkl Seifert.

Společnost ale záměr zavrhla, jelikož jí údajně holešovská radnice odmítla tamní pozemky prodat.

„Do budování objektu na cizím pozemku investovat nebudeme. Lidé se mohou schovat maximálně do malých prostor, které jsme na nádraží postavili primárně pro dispečery, řidiče a předprodej karet,“ uzavřel předseda představenstva Petr Lhotský.

Autor: Marie Šidlová

3.2.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Květná zahrada. Ilustrační foto.

Kroměříž v novém roce zrušila jeden ze dvou poplatků pro turisty

Ilustrační foto.

Sníh zasype celý kraj. Meteorologové vydali varování

PODÍVEJTE SE: Kluziště v Holešově už otestovalo na sedm set lidí

Slavnostní otevření ještě minulý týden zkazilo teplé počasí, nyní ale přituhlo a kluziště u holešovského zámku už je v plném provozu.

Představujeme prvňáčky ze ZŠ Chropyně

Seriál Deníku Naši Prvňáci pokračuje dalším dílem.

Violoncello si muž objednal přes internet, nástroj ale nedostal

Inzerát s nabídkou violoncella za částku pět tisíc korun zaujal počátkem ledna sedmadvacetiletého muže z Kroměříže na webových stránkách bazarového portálu.

Diagnostiku "rizikové" lávky obstará pro Kroměříž brněnské VUT

Diagnostiku lávky pro pěší přes Moravu v Kroměříži, která má podobnou konstrukci jako ta v prosinci zřícená v pražské Tróji, obstará pro radnici Vysoké učení v Brně (VUT), konkrétně odborníci z Ústavu betonových a zděných konstrukcí stavební fakulty. Rozhodla o tom v minulých dnech rada města.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>