VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Čekáte na autobus nebo vlak? Promrznete

Zlínský kraj - Alena Janíková se šla v pondělí ráno před odjezdem do Zlína ohřát do čekárny vlakového nádraží v Uherském Brodě. Teploměr totiž ukazoval dvacet čísel pod nulou. Ale nepomohla si. Když sáhla na radiátor, byl studený.

3.2.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Miroslav Kucei

„Že je v hale v zimě věčně chladno, není nic nového. Dveře se tam netrhnou. Asi bych ani nečekala, že bude topení horké. Ale studené v takových mrazech taky ne,“ kroutila hlavou Janíková.

O tom, že cestovat v mrazech vlakem či autobusem ve Zlínském kraji není žádná slast, hovoří i zkušenosti dalších lidí, kteří čekají na spoje v nevytopených čekárnách nebo v horším případě venku, protože v místě žádná není. Někdy ještě navíc mrznou i v dopravních prostředcích.

Za krátkou dobu promrzl i Libor Novák z Otrokovic čekající nedávno kolem desáté večer na autobusovém nádraží v Holešově. „Nebylo to nic příjemného. Dvacet minut jsme spolu se zhruba desítkou lidí mrzli na nástupišti, byly tehdy docela velké mrazy. Vyhřátá čekárna by se v Holešově opravdu hodila,“ postěžoval si Novák na absenci autobusové čekárny. Ta chybí podle něj například i ve druhém největším městě Zlínska, v Otrokovicích v části Baťov.

Uzavřená bývá podle Markéty Brančíkové i nádražní vlaková hala v Bystřičce na Valašsku. „To se pak člověk nemá kam schovat,“ posteskla si žena, která pravidelně cestuje z Olomouce do Vsetína. „Zima mi ale bývá i na nádražích v Olomouci nebo v Hranicích na Moravě. Přímo v prostoru čekárny je sice většinou teplo, ale jsou tam často bezdomovci, tak je tam nedýchatelno. To raději mrznu,“ poznamenala.

Většího komfortu se však v dohledné době cestující nedočkají. Nádražní haly jsou podle regionální mluvčí Českých drah Kateřiny Šubové otevřená prostranství, kterým prochází větší množství lidí. Vytápět taková místa na pokojovou teplotu je proto ekonomicky neúnosné.

„Předpokládáme, že se v nich cestující zdržují na dobu nezbytně nutnou do odjezdu vlaku. U některých starších budov, kde jsou například byty, je jednotný neoddělený topný systém. Z tohoto důvodu je pak čekárna vytopena. U jiných by to ale znamenalo vytopit celou budovu, kde již například nikdo není. A přebudovat topení v takové budově by bylo krajně neekonomické,“ vysvětlila Šubová s tím, že obdobná je situace i v jiných krajích.

Dodala, že nádražní budovy, vestibuly a čekárny uzavírají ČD v případech, že již nejsou obsazeny jejími zaměstnanci.

„Otevřené prostory bez dozoru se totiž okamžitě stanou terčem útoků vandalů. Proto se snažíme intenzivně jednat s obcemi na možné spolupráci při otevíraní a uzavírání prostor, případném pronájmu třeba ke komerčním aktivitám. Pokud jsou ve výpravních budovách i bytové jednotky, hledáme cestu třeba ve spolupráci s nájemníky,“ objasnila mluvčí. Dodala, že cestující se pak mohou schovat alespoň pod přístřešek.

Ten je jim k dispozici například také v již zmíněných Otrokovicích. A s krytými prostory v místě autobusového nádraží tamní radnice v brzké době nepočítá.

„Postupně se snažíme, aby ve městě došlo ke zlepšení komfortu cestujících, což dokazuje také nedávno dokončená rekonstrukce prostoru před vlakovým nádražím, kde vzniklo mimo jiné i stanoviště pro zastavení autobusových linek. Rekonstrukci autobusové stanice však v současné době neplánujeme, a to především kvůli finanční situaci, která neumožňuje realizaci nových projektů,“ zdůvodnila mluvčí města Lenka Krupková.

Obdobná je i situace v Holešově. Město o zbudování autobusové haly podle místostarosty Rudolfa Seiferta neuvažuje, protože se prý stanoviště nacházejí nedaleko vlakového nádraží.

„Autobusové plánovala zrekonstruovat kroměřížská firma Krodos Servis, jež má prostory nádraží v pronájmu,“ podotkl Seifert.

Společnost ale záměr zavrhla, jelikož jí údajně holešovská radnice odmítla tamní pozemky prodat.

„Do budování objektu na cizím pozemku investovat nebudeme. Lidé se mohou schovat maximálně do malých prostor, které jsme na nádraží postavili primárně pro dispečery, řidiče a předprodej karet,“ uzavřel předseda představenstva Petr Lhotský.

Autor: Marie Šidlová

3.2.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Sníh ještě na Kroměřížsko nedorazil, silničáři z KTS už ale hlásí pohotovost

Ve čtvrtek 2. února 2017 slavnostně otevřeli nový pokoj pro nedonošené děti a jejich rodiče, a to v 7. patře tamního novorozeneckého oddělení.

Kam o víkendu? Sobotní NEO CUP pomůže už potřetí nedonošeným dětem

Opravy silnic v Kvasicích zkomplikovaly šachty

Opravy silnic pokračují v polovině listopadu v ulicích Husova a Mírová v Kvasicích. Projekt za půl druhého milionu korun tam zahájili už na konci října, práci ale zkomplikovaly šachty.

Holešovský dětský sbor zpíval v Japonsku

Z koncertního turné v japonském Tokiu se přede dvěma týdny vrátil dětský pěvecký sbor Moravské děti z Holešova. Do Asie je pozval spřátelený sbor z Myojo Gakuen High School, jehož členové byli už před dvěma lety na výměnném pobytu právě v Holešově.

Byt jako investice? Splátky vás vyjdou dráž

Sníte o vlastní nemovitosti, která bude vydělávat za vás? Fajnová myšlenka, ale neoplýváte-li tučným kontem, vše si pořádně spočítejte. Cesta k úvěru bude totiž náročnější. Tedy pokud přiznáte váš skutečný záměr. Zda se takový úvěr vyplatí, přibližuje Lucie Drásalová, hypoteční analytička Partners.

RegioJet stahuje své vlaky ze Slovácka kvůli dotovaným soupravám

HLASUJTE V ANKETĚ / FOTOGALERIE / Přestože se jedná pouze o dvě vlakové soupravy a tedy čtyři zastávky denně na nádraží ve Starém Městě, mnoho cestujících označuje ústup významného soukromého dopravce RegioJet z jihovýchodní Moravy za citelnou ztrátu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT