„Jsem rád, že se nám konečně podařilo najít společnou řeč se Správou železnic (vlastník budovy, pozn. redakce). Bystřice je bránou do Hostýnských hor. Vlakem přijíždí nespočet turistů, kteří dále pokračují na Hostýn. Zasloužíme si nádraží, na které budeme moci být pyšní,“ řekl místostarosta Bystřice pod Hostýnem Jiří Ott, který ze své pozice usiluje o opravu nádraží už více jak pět let.

„Oprava by měla přijít na více než 500 milionů korun,“ vyčíslil Ott.

Do této částky je však kromě výstavby nové výpravní budovy započítána také oprava železničního přejezdu ve směru na Valašské Meziříčí, kam by se měly opět vrátit závory, technologického zázemí a kolejiště.

Technická památka

Výpravní budova v Bystřici má svá nejlepší léta za sebou. V dnešní době již nevídanou stavbu někteří považují za technickou památku. Staniční budova je architektonicky představitelem takzvaného bruselského stylu. Jednoduchá a strohá budova ze železobetonu, skla a hliníkových profilů. Od jejího uvedení do provozu zde neproběhla žádná větší investice, což nahrává jejím příznivcům, kteří by ji jako architektonickou památku chtěli zachovat. Pravdou ale je, že její provoz je příliš nákladný a neekonomický.

„Uvažovalo se o mnoha variantách. Nakonec se rozhodlo o demolici,“ říká Jiří Ott a dodává, že se v budově již pět let netopí, v zadní části je popraskaná a v dezolátním technickém stavu.

„Bohužel je to vybydlená budova, která má nejlepší léta za sebou. V době, kdy ji otvírali, patřila mezi nejmodernější a nejpěknější. Na dnešní dobu je však předimenzovaná,“ doplňuje Jiří Ott.

„Je škoda, že půjde k zemi, ale rozumím důvodům, které k tomuto rozhodnutí vedly. Doufám, že zůstane zachována alespoň plastika akademického malíře Jaroslava Blažka,“ říká Jakub Koníček z Okrašlovacího a zábavného spolku Bystřice pod Hostýnem, který budovu jednu dobu využíval jako výstavní prostor pro fotografickou výstavu Jindřicha Štreita. Jaký bude osud plastiky velkých rozměrů je zatím nejasné.

Oprava v Holešově

Zda bude či nebude omezen provoz na železnici během oprav zatím není jasné.

„Vše se včas dozvíme. Ve hře je totiž také oprava kolejiště holešovského nádraží. A to by mohlo spoje ovlivnit. Ale nechci předjímat,“ uvedl místostarosta Jiří Ott.

Bystřické nádraží není jediné ve Zlínském kraji, které projde v následujících letech opravou. Rekonstruovat se bude také železniční stanice ve Vsetíně, Rožnově pod Radhoštěm a Valašském Meziříčí.