Rozhodnutí je nyní na zastupitelstvu.

„Současný vozový park je nutné co nejdříve začít obměňovat, neboť nejstarší autobus je dvanáct let starý a dva nejnovější jsou roku výroby 2007," upozornil pro Deník majitel autodopravy Magic bus David Petřík.

Jeho společnost přišla s návrhem na ekologickou dopravu, která by městu mohla ušetřit i nemalé peníze.

„Zemní plyn je nejekologičtějším pohonem a samozřejmě je také výhodný cenově," podotkl Petřík.

Město by tak na jednom kilometru ušetřilo víc než polovinu ceny.

„V polovině února jsme zkoušeli autobusy přímo v praxi. Průměrně tak jeden kilometr ve voze na zemní plyn vyšel na čtyři koruny, kdežto v klasickém dieselu, které jezdí ve městě v současné době, stojí kilometr třináct korun," vypočítal Petřík.

Nutná i čerpací stanice

Kromě zakoupení nových autobusů by bylo třeba postavit i čerpací stanici na zemní plyn. Z toho by měli užitek i ostatní řidiči.

„Zakoupení autobusů by nás zavázalo k vybudování čerpací stanice na CNG v Kroměříži, kterou bychom zpřístupnili co nejširší veřejnosti. Do celého projektu jsme připraveni investovat okolo 23 milionů korun," konstatoval majitel autodopravy.

Kolik by se ušetřilo?

Při navýšení spojů na roční kilometrický proběh 330 tisíc kilometrů ze současných 290 by podle něj město ušetřilo tři miliony korun.

„Samozřejmě jsme v naší kalkulaci počítali s pořizovací cenou autobusů na zemní plyn, které jsou o přibližně půl milionu dražší než klasické naftové. I tak by se však investice městu začala brzy vracet," míní Petřík.

Změny na trasách?

Řešit by se mělo i uspořádání pravidelných linek.

„Problém je momentálně i v návaznosti spojů například na vlaky a autobusy. Také frekvence, s jakou autobusy momentálně ve městě jezdí, je nedostačující," míní majitel firmy Magic bus.

Nové autobusy by mohly zajíždět i do kroměřížské nemocnice.

„Chtěli bychom, aby jeden z menších autobusů zajížděl přímo až do areálu, spoustě lidí by to určitě usnadnilo cestu k lékaři," dodal David Petřík.

Postoj Technických služeb

Provozovatelem MHD v Kroměříži jsou tamní Technické služby (KTS). Jejich zástupci zatím tvrdí, že obnova vozového parku bude akutní až v příštím volebním období zastupitelstva, dopředu však pohon na zemní plyn pro autobusy jezdící ve městě také nezavrhují.

„Životnost těchto autobusů je patnáct let, nemusíme je kupovat každoročně. Až přijde doba, samozřejmě se s vedením města budeme radit o tom, na jaký pohon by měly jezdit," řekl technický náměstek ředitele KTS Petr Sedláček.

Autobusy zatím podle něj pokrývají linky dostatečně. „Na linkách jezdí denně šest vozů, jeden je připraven jako záložní a jeden může být na údržbě," podotkl technický náměstek.

Změny v trasách neplánují, ale zároveň je do budoucna nevylučují. „Město se rozrůstá a součástí je také devět místních částí. Z některých se občas požadavek na MHD objevuje. Je to však předmětem analýz, zda by zavedení linek bylo efektivní," vysvětlil náměstek.

Na prodlevy mezi autobusy si ale stěžují i obyvatelé Kroměříže.

„Čekat ve špičce víc než půl hodiny je šílené. Pokud mi prostě nejede bus do práce, jdu raději pešky. Kdyby spoje jezdily každých patnáct minut, určitě by spousta lidí využívala hromadnou dopravu častěji," míní třeba Josef Polišenský z Kroměříže.

Změnu by podle něj potřebovaly i samotné trasy.

„Připadá mi, že než hromadná doprava jsou to spíš výletní linky. Člověk než se dostane z nádraží k nemocnici, projede celé město. V tom případě je rychlejší jít prostě pěšky," dodal Josef Polišenský.

S nedostačujícím pokrytím spoji souhlasí i Petr Dvořák.

„Současná situace je docela zoufalá. Pokud by byl interval pro cestující zajímavý, spousta lidí by si pořídila měsíční karty a dopravu by využívala častěji. Hned by tak byly autobusy více vytížené," řekl Deníku informační technik z Kroměříže.

AUTORKA: VENDULA PUDELKOVÁ