Například ve Vsetíně byla během letošního roku botička využita zatím desetkrát, loni to bylo jedenačtyřicetkrát. „Tento druh zábrany už není tak efektivní. Spíše by prospěly legislativní změny, například zrušení možnosti odvolat se na příbuzné,“ míní ředitel Městské policie Vsetín Nikolaj Martinák. Minimálně využívají botiček i zlínští strážníci. Ti letos rozdali tento typ zábran pouze čtyřikrát.

„Nejsme jen represivní složka, která rozdává pokuty a nasazuje botičky. Jsme tu především pro lidi a máme chránit jejich bezpečnost. Proto jsme taky letos od botiček výrazně ustoupili. Většinou je teď dáváme jen těm řidičům, kteří se opakovaně dopouštějí špatného parkování,“ konstatovala mluvčí Městské policie Zlín Šárka Škubalová.

Naopak hojně využívají botičky městští policisté v Uherském Hradišti. Jen letos jich už neposlušným řidičům nasadili zhruba dvě stě. „Denně se jedná asi o pět takto potrestaných řidičů. Využití tohoto způsobu represe je operativní a odpadá složitá administrativa, která je typická pro přestupkové řízení,“ vypočítal Vlastimil Pauřík, zástupce velitele uherskohradišťské městské policie.

I kroměřížští strážníci technické prostředky k zabránění odjezdu vozidla podle ředitele Miloslava Skřebského využívají poměrně často. „Za rok jsou to stovky případů, které nelze vyřešit pokutou. Důvodem je to, že majitel u auta není a policista tam nemůže čekat, než se vrátí,“ vysvětlil Skřebský.