Řada řidičů totiž kvůli nutnosti placení obchvat nevyužívá, doplácí na to pak zvýšeným provozem centrum města. „Pořád se mluvilo o tom, že se takové výjimky neudělují a najednou to zase jde, jen v Kroměříži ne. Přitom myslím, že právě tady je to opravdu potřeba. Ve špičce se projet přes město opravdu nedá a vlastně nám sebrali obchvat. Proto bychom měli být na seznamu mezi prvními," zlobí se třeba osmatřicetiletý Milan Zapletal.

Nejhorší bývá teď dopravní situace odpoledne, vůbec jí nepřidává ani právě vrcholící oprava Spáčilovy ulice.

„Už než začali Spáčilku opravovat, byla situace opravdu hrozná, přes město ve špičce trvalo projet klidně i půlhodinu. Teď je však situace už naprosto neúnosná, v koloně stojíte klidně ještě o čtvrt hodiny déle," stěžuje si mladá řidička Lenka Kolářová.

Kroměřížští radní ale prý stále neztrácejí naději. Řešení problému si vzal na starost hlavně kroměřížský místostarosta a poslanec Radek Vondráček (ANO), který se sám už na začátku volebního období nazval pražskou spojkou.

„První jednání o tom, aby náš obchvat nebyl zpoplatněný, jsem absolvoval ještě s ministrem Antonínem Prachařem a přiznávám, že příliš úspěšný jsem tehdy nebyl, neboť převážily tradiční argumenty o nekoncepčnosti takovéhoto kroku," konstatoval kroměřížský místostarosta v aktuálním čísle městského zpravodaje.

Po dalších setkání s úředníky a také současným ministrem dopravy Danem Ťokem se však prý věc pohnula kupředu.

Na problematiku se totiž začalo v celorepublikovém měřítku podle kroměřížského místostarosty nahlížet poněkud jinak a objevily se také analýzy o tom, jaké by změna přístupu státu k této otázce měla konkrétní finanční a další dopady.

„Výsledkem je první fáze, ve které došlo ke zrušení poplatků u předem vytipovaných úseků, které splňují kritéria, jež ministerstvo spolu se seznamem zveřejnilo. Do ní však Kroměříž nespadá," připustil Radek Vondráček. Vedení kroměřížské radnice ale naději zatím pořád neztrácí.

„Byl jsem osobně panem ministrem ujištěn, že práce na vytvoření celostátní koncepce pokračují a je zvažována druhá fáze úprav, ve které má Kroměříž naději na změnu. Záležitost nenecháme jen tak ležet a budeme se dál snažit věc posunout ke zdárnému konci," uzavřel kroměřížský poslanec.

Podobný případ shodou okolností v současnosti řeší také v nedalekých v Otrokovicích, kde tamní radnice vynakládá dlouhodobě úsilí o zrušení poplatků na rychlostní silnici R55 tvořící také obchvat města. Zatím tam musejí řidiči na pouze tříkilometrovém úseku stále pořizovat dálniční známky.

Komplikovaná je pak kvůli tomu zejména situace na rekordně frekventované křižovatce v místní části Kvítkovice. Směrem na Zlín, Uherské Hradiště, a Přerov tudy denně projede v průměru třicet tisíc aut a vedení otrokovické radnice si logicky slibuje, že by častější využívání obchvatu městu ulevilo: v plánu je navíc jeho dokončení, díky němuž by se auta mohla v budoucnu městu úplně vyhnout.