Ve Zlíně je pravidelné blokové čištění pro mnohé doslova noční můrou, protože dokáže zkomplikovat už tak napjatou situaci s parkováním. A jaké že úkony si pod touto pro mnohé podivnou akcí můžeme představit?

„Většinou je součástí dalších úkonů podobného druhu, například čištění chodníků, zastávek, kanálů, ruční údržby zastávek, vysypávání odpadkových košů a jejich opravy, sečení trávy a dalších,“ vyjmenoval mluvčí zlínské radnice Zdeněk Dvořák s tím, že celá akce probíhá postupně od dubna až do října.

Určit celkovou částku, která na tyto úkony jde, je však obtížné.

„Za všechny tyto činnosti platí město ročně technickým službám zhruba třináct milionů korun,“ odhalil. Nejčastějším problémem při velkém úklidu města je netolerance řidičů, kteří své vozy z vymezených lokalit neodstraní.

„Řešíme to objížďkou, i když je jasné, že tam špína zůstává, a celá akce se tak mnohdy míjí účinkem. Sice bychom mohli odtahovat, ale máme úmluvu s městskou policií, která majitelům vozů, jež překážejí, dává za stěrač upozornění. Tito pak mohou být předvoláni i k správnímu řízení,“ řekl ředitel technických služeb František Kostelník.

Vsetín: hned zjara

Také ve Vsetíně se tamní technické služby činí.

„V podstatě začínáme s blokovým čištěním hned odstraněním zimního posypu. Většinou to bývá v květnu nebo v červnu,“ odhalil ředitel Technických služeb Vsetín Jan Horsák. Určit přesnou částku, která je vymezena právě na tuto akci, je také ve Vsetíně obtížné.

„Odhadem vyjde na zhruba 1,75 milionu korun,“ objasnil Horsák. Nejproblematičtější je podle něj doslova boj se zaparkovanými vozy v místech, kde je tato údržba plánována.

„Samozřejmě je to vždy o lidech. Někteří zkrátka nařízení nedbají,“ naznačil.

Zároveň však vzpomněl na některé kuriozity, s nimiž se setkal.

„Občané jedné ulice se například dožadovali, aby byla ta jejich vyčištěna dříve než sousední,“ pousmál se. Navíc mnohdy zaznamenají také nečekané nálezy.

„Takto objevujeme trvale odstavené vraky, jejichž majitelé třeba zemřeli a příbuzní o ně nejeví zájem,“ osvětlil Horsák.

Hradišťské technické služby (Hrates) se často potýkají se specifickými podmínkami.

„Uličky jsou úzké. Dříve se totiž s podobnou expanzí automobilů nepočítalo. Lidé je navíc mnohdy nemají kam dát kvůli nedostatku parkovacích míst ve městě. Často tak auta doslova obstřikujeme, jak se dá,“ popsal za Hrates Antonín Bureš.

Také tam jsou neukáznění řidiči standardem.

„I když se snažíme dodržovat zákonnou lhůtu pro umístění cedulí, stejně mnohdy nechají svůj vůz na místě,“ dodal. Termíny blokového čištění přizpůsobují na Slovácku Velikonocím.

„Snažíme se, aby to do nich bylo hotovo. Samozřejmě pokud padá sníh, pak se to posouvá. Většinou to bývá tak po 15. březnu, ale každý rok je to jinak. Když jsou Velikonoce brzy, pak na to máme mnohdy méně času,“ osvětlil Bureš.

Raději po částech

V Kroměříži naproti tomu blokové čištění jako takové nedělají.

„Uzavíráme maximálně dvě parkoviště a jednu ulici. Město čistíme postupně po menších částech. Zametače se navíc většinou dostanou, kam je třeba, takže se bez větších uzavírek obejdeme,“ vysvětlil za Kroměřížské technické služby Marian Vítek.

Zároveň odhalil hlavní příčinu tohoto postupu.

„I kdybychom chtěli, řidiči by naše upozornění stejně neposlouchali. Když k tomu připočteme, že neodtahujeme, pak by to bylo mnohdy více než komplikované,“ uzavřel.