I na Kroměřížsku se policie a řidiči už nyní potýkají s několika nevhodně umístěnými reklamami. Jeden z problémových elektronických billboardů je například v holešovské místní části Všetuly nedaleko společnosti Sfinx.

Policie i holešovská radnice už na něj obdržely od řidičů několik stížností. Světelný velkoplošný panel je však umístěn v areálu firmy a policie ani město s jeho odstraněním moc nezmůže.

Sníží aspoň osvětlení, panel ale zůstane

„Jsme s firmou v kontaktu a věc v současné době řešíme. Majitel přislíbil snížit intenzitu osvětlení, panel by ale rád ponechal," vysvětlil Aleš Ryška z holešovského Silničního hospodářství.

V případě, že v těchto místech dojde k nehodě a řidič se odvolá na oslnění reklamou, odpovědnost ponese právě její vlastník. Podle zákona musí být billboardy dostatečně vzdáleny od komunikace, nesmějí mít pozadí splývající s dopravním značením, odvádět pozornost a omezovat rozhled řidiče.

„Podle mě jakákoliv reklama odvádí pozornost, není to však nikde striktně dané a proto nastávají takové problémy," míní Ryška.

Na billboard ve Všetulích upozornila úřady policie. Podle ní je velkoplošná obrazovka rušivým prvkem a může oslnit a odvést pozornost řidiče. „Problém může nastat obzvlášť za snížené viditelnosti. Podvědomě přitáhne pozornost řidiče a může dojít k nehodě," upozornil dopravní inženýr kroměřížské policie Jan Brázdil.

V regionu se podle dostupných informací jedná o jedinou světelnou reklamu takového formátu. V ostatních případech se policie, silniční správní úřad a stavební úřad zabývají převážně billboardy nevhodně umístěnými nebo bez řádného povolení. To prý není ničím výjimečným prakticky v každém z větších měst na Kroměřížsku.

„Příkladem z Kroměříže je okružní křižovatka u hřbitova nebo třeba Purkyňova a Velehradská ulice. I na Bystřicku jsme v poslední době řešili dva případy," podotkl Brázdil. V Kroměříži jsou podle mluvčího tamní radnice Pavla Zrny problémem také takzvaná áčka: tedy reklamy, jež umisťují například restauratéři na chodníky před provozovny.

„Takzvaná áčka problematická jak z pohledu estetiky, tak bezpečnosti. Zejména při silném větru či letních bouřkách mohou snadno způsobit škodu na majetku i na zdraví," upozornil mluvčí Zrna.

Město podle něj žádný vlastní billboard neprovozuje. Díky městské památkové rezervaci, v níž platí přísný režim, je totiž Kroměříž částečně od reklam uchráněna.

„V historickém centru být nemohou, díky tomu není tento problém v Kroměříži tak zásadní," potvrzuje Zrna.

Podle některých řidičů jsou mnohé reklamy protivné a spíše odpuzují. Třeba ženám vadí především billboardy na noční kluby plné polonahých těl.

„V době kampaně k prezidentským volbám to byla hrůza, spíš mě to odrazovalo. Věřím ale, že spousta lidí reklamám věnuje pozornost a bourají. Blikající billboardy ve městech oči táhnou, i když člověk nechce," shrnula za všechny řidička Alice Paličková.