Starosta Kostelan má obavy z malého počtu pořadatelů, kteří budou dohlížet na bezpečnost. Lidem schází erzeta přes Milovice

Kolem skiareálu Troják se budou závodníci prohánět v sobotu při vůbec nejdelší rychlostní zkoušce. „Trať vede z Hošťálkové do Lukova a měří bezmála třicet kilometrů. Řadí se mezi ty klasické, v pozměněných podobách se tam jezdí už několik desítek let,“ upřesnil mluvčí Barum Rally Zlín Roman Ordelt.

Zájemci se podle něj na místo dostanou z Bystřice pod Hostýnem. Silnice z Hošťálkové na Troják se před desátou hodinou ráno uzavře a otevře se opět až před osmou večerní. „Nejlákavějším místem pro diváky je právě úsek u rekreačního areálu, kde se rychle střídají charaktery trati, například výškový profil a podobně. Je to taková perla erzety,“ láká mluvčí.

Neméně zajímavě ale vypadá i další závodní trať, která se dotýká okresu Kroměříž. Druhá nejdelší rychlostní zkouška začíná v Bělově a pokračuje přes Žlutavu a Halenkovice až do Kostelan a dále na Bunč.

„Turistickou oblastí Chřiby se jezdí už tak od roku 2002 a je mezi diváky i jezdci jednou z nejoblíbeněj­ších,“ podotkl Ordelt. Trasu pořadatelé pro běžný provoz uzavřou v neděli před půl sedmou a zpřístupní asi o čtvrt na čtyři. Divácký supertip tentokrát přiřkli přímo Kostelanům, kde jezdci budou muset zdolat dva přírodní retardéry.

Obci to podle starosty přinese spíš pozitiva, pokud se tedy neobjeví výtržníci. „Mladí lidé Barumku vítají, mají možnost se podívat přímo u domu. Starší jsou vesměs proti, přece jen chtějí mít klid. Ale letos je erzeta zajímavá, poprvé se jede obcí nahoru,“ pochválil starosta Jan Petřík.

Dodal ovšem, že není úplně spokojen s novým, tentokrát striktně daným počtem pořadatelů, kteří mohou rally hlídat. „Může jich být pouze třináct, z čehož mám silné obavy. Je tu spousta bočních cest, ze kterých mohou kupříkladu vyjet cyklisté,“ upozornil starosta.

Navíc už se podle něj také stalo, že si některý z podnapilých diváků vykračoval po trati. Dobrovolných hasičů pověřených kontrolou bude přitom nyní nedostatek. „Každý z těch kluků dostává od vedení Barum Rally tři stovky. Na to, že musí fungovat v sobotu večer dvě hodiny, než trať zapáskují, a pak celou neděli od rána až do noci, to není moc peněz. Tohle je šetření na velmi špatném místě,“ kroutí hlavou Petřík.

Dodal, že pokud to příští rok bude stejné, bude velmi vážně zvažovat, že průjezd Kostelanami přeci jen nepovolí.

Hostincům by to příliš vrásek na čele nezpůsobilo, protože rally do jejich kas nepřinese tolik peněz, jak by se mohlo zdát. Zklamání by ale jistě zavládlo mezi obyvateli. „Na Barumku se těším moc, mám rally rád a loni jsem byl v tu dobu zrovna na dovolené. Takže se letos těším dvojnásob,“ říká například čtyřiadvacetiletý Jaroslav Gabrhelík z Kostelan.

Dočkat už se nemohou také obyvatelé jiných obcí na Kroměřížsku, některým je však líto, že už závodníci nezdolávají uličky jejich vesnice. „Půjdeme se mrknout na noční erzetu a historická vozidla ve Zlíně. Nikam jinam nejezdíme. Od té doby co zrušili trať přes naši obec, to sabotuji,“ potvrzuje čtyřiadvacetiletý Tomáš Mach z Milovic.

Místní část Soběsuk je proslulá svými serpentinami a také rychlým a ostrým průjezdem blízkým lesem. „Nevím, proč se místo nás jezdí přes Bunč, když tam jsou všeho všudy dvě dobré začátky. Je to škoda,“ míní Mach.

Podle mluvčího Barum Rally Zlín je důvod prostý. „Milovice by nezapadaly do skladby tratě, nenavazovaly by další erzety. Ale není vyloučeno, že se tam závod vrátí,“ přislíbil Ordelt.

Jediní, kterým na místě závodění až tak nezáleží, jsou nespíš policisté. Ti už zhruba od poloviny týdne důsledněji kontrolují dodržování rychlosti právě kvůli Barumce. „Měříme na různých místech, ale zejména na přejezdových trasách jednotlivých rychlostních zkoušek,“ osvětlila mluvčí kroměřížské policie Simona Kyšnerová.