„V květnu se pod dozorem komisařů uskutečnilo 67 zkoušek, v červenci pak 124," upřesnila Monika Doláková z oddělení dopravy Kroměříž.

Zvýšený zájem potvrzuje například provozovatel bystřické autoškoly RZ Radovan Zicháček. „V létě bývá standardně zájem o kurzy větší. Hlásí se především studenti," potvrzuje.

Cena kurzu na řidičské oprávnění typu B se například na Bystřicku pohybuje zhruba od šesti a půl tisíce.

U mladých řidičů vidí Zicháček zpočátku problém hlavně v odpovědnosti a soustředěnosti.

„Neuvědomují si mnohdy, co se může stát a mají k pohybu na silnicích a k zákonům trochu laxní přístup, je to ale individuální," míní lektor.

Řidičák na auto chce v brzké době vlastnit třeba sedmnáctiletá Denisa Andrýsková z Kroměříže. S kurzem začala ještě před osmnáctými narozeninami, zatím si prý ale není jistá v řazení a problémy ji dělají kruhové objezdy.

„Těším se, že budu v tomto směru samostatná a mohu se kdykoliv kamkoliv dopravit. Z druhé strany mám ale trochu strach, abych to všechno zvládla. Zatím moc nevím, kdy přesně přeřadit rychlost," přiznala studentka.

Plno mají také v holešovské autoškole Dohnal. Podle jejich zkušeností jsou ale lidé už prozíraví a využívají i termínů na jaře. „V zimě dřív nechodil nikdo a v létě bylo narváno. Teď je velký zájem i na jaře, hned když opadne sníh," vysvětlil instruktor Vladimír Dohnal.

Žáci jsou podle něj poměrně úspěšní a po odježdění povinných jízd a rozšíření znalostí o technickém stavu auta zvládají zkoušky většinou na poprvé. Noví řidiči podle něj ale sledují málo okolí: dopravní značení, auta před sebou nebo třeba chodce.

„Úspěšnost je různá. Někdo je šikovný a zvládne to hned na poprvé. Důležitá je hlavně příprava, testy nejsou vůbec těžké. Když porovnám Holešov a Kroměříž, tak Holešov je na jízdy třeba snazší," míní Dohnal.

V zákonech došlo v posledních měsících také k několika změnám. Jednou z nich je například rozdělení řidičského oprávnění na motorku: jednak podle věku a také podle výkonu motocyklu. Na změny pak došlo také u nákladních aut, kde se posunula věková hranice a řidičák skupiny C teď mohou vlastnit jen lidé od jednadvaceti let výše.

„Dříve k tomu byl automaticky i řidičák na traktor, teď už to neplatí," dodal holešovský instruktor.

Od prvního července vešly v platnost také povinné psychotesty. Lidé, kteří přišli o řidičský průkaz například kvůli alkoholu, teď nově musí k lékaři a projít právě zmíněšným vyšetřením.

„Akreditovaný psycholog vystaví potvrzení, zda je řidič způsobilý k řízení," vysvětlil Dohnal.

Už od letošního devatenáctého ledna skončila také výmluva na osobu blízkou. Pozor si nově musí dát provozovatelé auta, jsou totiž odpovědni i za prohřešky spáchané v době, kdy auto sami neřídí. Když tedy majitel například vůz někomu zapůjčí, může se snadno dostat do problémů. Za pár týdnů mu totiž může klidně přijít oznámení z úřadu o přestupku, aniž by se sám nějakého dopustil.

„Majitel auta musí vědět komu vůz půjčil, je povinen to úřadům sdělit. Pokud tak neučiní, postupuje věc do správního řízení, kde odpovědnost a sankce za spáchaný přestupek spadá na majitele vozu," potvrdila kroměřížská policejní mluvčí Simona Kyšnerová.