S platností od uplynulé soboty musí být instalován do všech nových modelů aut a lehkých užitkových vozů. Výrobcům to ukládá legislativa, kterou schválil Evropský parlament, jako hlavní zpravodajka na ní přitom pracovala právě Olga Sehnalová.

„Snížení počtu úmrtí na silnicích a následků zranění při nehodách je jednou z priorit Evropského parlamentu. Počet obětí dopravních nehod je však bohužel stále neúměrně vysoký, jen v roce 2016 na evropských silnicích zahynulo 25 500 lidí a dalších 135 tisíc bylo vážně zraněno,“ upozorňuje kroměřížská europoslankyně.

Systém eCall podle Sehnalové výrazně sníží dojezdový čas složek záchranného systému, a to až o polovinu ve venkovských oblastech a o čtyřicet procent ve městech.

„Odhadujeme, že se díky tomu podaří zachránit až 1 500 lidských životů ročně. Členské státy i výrobci automobilů měli dostatek času na přípravu, takže systém může už v tomto týdnu začít fungovat a zachraňovat životy v celé Evropě,“ dodala kroměřížská europoslankyně.

Česká republika, která se na vývoji a testování systému eCall aktivně podílela a patří mezi největší podporovatele jeho zavedení, byla připravena na spuštění této veřejné služby už před pěti lety. Důležitou roli v systému eCall bude hrát také navigační systém Galileo, který je spravován Agenturou pro evropský globální navigační družicový systém, sídlící v Praze.

„Jako zpravodajka návrhu jsem od začátku vnímala i kritické připomínky vůči systému, zejména s ohledem na ochranu osobních údajů. Evropský parlament spolu se členskými státy zajistil, aby nedocházelo ke zneužívání systému. Systém eCall nesmí být žádným způsobem použit ke sledování a zkoumání pohybu osob ani vozidel nebo k určování jejich polohy,“ dodala Olga Sehnalová.

ZPRAVODAJOVÉ DENÍKU