Ulevit dopravě v Holešově měla rychlostní silnice R49, kterou Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podle plánů chtělo uvést do provozu v září letošního roku.

„Kvůli nedostatku finančních prostředků už ale stavba zhruba od začátku roku stojí. Stát na dopravu nepřidělil dostatek peněz, tak jsme byli nuceni budování silnice R49 pozastavit,“ vysvětlila mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Výstavba se podle ní rozběhne, až stát uvolní potřebnou finanční injekci. Nikdo ale netuší, kdy to bude, a proto nelze ani určit, kdy bude rychlostní silnice vedoucí od Hulína na Fryšták a dále až ke slovenským hranicím dokončena.

Jako na smilování už na to čekají v Holešově, prozatím totiž všechna auta projíždí městem a dopravní situaci nepřilepšila ani průmyslová zóna.

„Na tu by se mohlo odbočovat právě z rychlostní silnice R49. Nyní se k ní auta dostanou od Zlína přes Martinice a od Hulína odbočkou na Ludslavice a Zahnašovice. Většina jich ale projíždí přes město, což je velmi nepříjemné,“ vysvětlil místostarosta Holešova Rudolf Seifert.

Ulehčit by městu měl plánovaný jihovýchodní obchvat, na kterém se bude finančně podílet radnice a Zlínský kraj.

„Nyní se vykupují pozemky, což by mělo být hotovo do konce letošního roku. Příští rok by se pak mělo začít stavět,“ přislíbil Seifert s tím, že první auta se po obchvatu budou moci projet ještě v témže roce.

Proti nadměrné dopravě podnikne radnice v Holešově také další kroky. Křižovatku u Gymnázia Ladislava Jaroše má nahradit kruhový objezd, který dopomůže plynulosti dopravy.

„Projekt máme zpracován a připraven, teď řešíme financování. I tady by nám měl přispět kraj,“ doufá místostarosta.

Také rondel by měl vzniknout příští rok, oba investory přijde celkem na jedenáct milionů korun a bude se kvůli němu muset přesunout socha T. G. Masaryka stojící na prostranství před gymnáziem.

Své problémy s dopravou musejí ale řešit také v Hulíně, který zbrzdění dostavby silnice R49 částečně také zasáhne.

„Důležitější je pro nás však dokončení dalšího úseku D1 z Kroměříže k Hulínu a dostavba rychlostní silnice R55,“ informoval starosta města Roman Hoza.

Obě zmíněné tepny by měly být dokončeny už letos na podzim. R55 je hrazena z Evropských fondů, díky čemuž výstavba pokračuje podle plánů a termín uvedení do provozu by se měl stihnout.

„Tranzit pak podle předpokladů povede po dálnici a poté se napojí na R55. Uděláme všechno proto, abychom omezili pohyb aut po městě, vysázíme dopravní značky a tak dále. To ale až podle toho, jak se dopravní předpovědi ukáží v praxi,“ vysvětlil Hoza.

Do otevření obou tepen podle něj Hulín bude muset dál denně trpět projíždění desítek stavebních aut, která směřují právě na staveniště zmíněných silnic první třídy.

„Teď přes zimu se stavba dálnice zastavila, takže přes město stavební kolosy neprojíždí. Jakmile se ale zase začne stavět, bude to stejný problém jako před tím,“ povzdechl si starosta.

Na dostavbu další části dálnice se těší také v Kroměříži, kde však největší problémy v současnosti působí nově zpoplatněný obchvat.

„Kroměříži se jako jednomu z mála měst zpoplatnil obchvat, čímž naprosto ztratil smysl. Městu to přinese pouze zápory, klady z toho nemůžeme mít,“ varuje vedoucí kroměřížské dopravní policie Milan Kalina.

Policisté podle něj nejsou schopni s nastalou situací hnout, protože k dopravnímu značení se pouze vyjadřují a rozhodnutí už závisí na jiných.

„Starosta i vedoucí odboru dopravy kroměřížské radnice se také pokusili na ministerstvu dopravy vybojovat, aby obchvat zůstal nezpoplatněný, ale marně,“ posteskl si vedoucí.

Všichni řidiči, kteří se chtějí dostat z jednoho konce Kroměříže na druhý, si tak buď musí koupit dálniční známku, nebo projet městem. Většina volí druhý způsob. Za městem ale problémy nekončí, dobře známá je policistům také silnice dál na Hulín.

„Je to přehledný úsek, ale nebezpečný. Řidiče svádí k vysoké rychlosti a tak není divu, že se tam loni stala jak první, tak i poslední smrtelná nehoda v regionu. Tomuto místu se věnujeme, často tam měříme rychlost,“ přiblížil Kalina.