Kysané zelí patří do našeho jídelníčku od pradávna. Už naši předci věděli, že se nejedná jen o chutnou přílohu k masu či bramborám, ale vyloženě o výživový zázrak, který má obrovský vliv na podporu našeho zdraví. Zelí je výživově hodnotnou surovinou samo o sobě, ale pokud se nechá projít procesem fermentace, jeho zdravotní benefity mnohonásobně stoupnou. Pokud kysanému zelí příliš neholdujete, můžete si z něj připravit i šťávu, která neobsahuje o nic méně prospěšných látek, lépe se konzumuje váš imunitní systém nakopne jako máloco.

Jak často šťávu pít, kolik vody ze zelí vypít a jaké prospěšné látky obsahuje?

Kysané zelí jako absolutní bomba:

| Video: Youtube

Proč jíst denně kysané zelí

Proces fermentace udržuje v potravinách vysoký obsah vitamínu C, a proto není pochyb, že zelí sloužilo jako základní výživa v zimních obdobích, kdy nebyl dostatek ovoce a zeleniny, po staletí. Kromě vitamínu C v něm najdete vitamíny E, K a většinu vitaminů ze skupiny B včetně B12.

„Díky fermentaci jsou snadno dostupné i minerály jako hořčík, draslík, železo, vápník či zinek. Obsahuje rozpustnou i nerozpustnou vlákninu a pochopitelně spoustu mikrobů, které posléze umí osídlit střevní mikroflóru,“ jmenuje hlavní pozitiva zelí web Zkvašeno.

Navíc existují nezpochybnitelné důkazy, že jeho konzumace přímo ovlivňuje naše zdraví a podporuje imunitní systém.

Šťáva ze zelí je nutriční zázrak

Pokud vám ovšem kysané zelí přímo neštymuje, ale zároveň chcete udělat něco pro své zdraví, může být čerstvě vymačkaná šťáva z kysaného zelí skvělou alternativou, jak každý den doplnit obrovské množství vitaminů a prospěšných látek. Šťáva z kysaného zelí navíc chutná skvěle.

Je svěží, mírně slaná, kořeněná s příjemnou kyselinkou, a chuťově je ještě příjemnější a mnohem jemnější než kysané zelí jako takové.

Šťávu z kysaného zelí lze použít i jako ozdravnou kúru například po proběhlé antibiotické léčbě či při probíhajícím infektu.

„Při této kúře se popíjí velký panák šťávy z kysaného zelí o množství 20 až 30 mililitrů minimálně 10 až 14 dní. Tímto způsobem je možné podpořit kolonizaci dobrých střevních bakterií a obnovit rovnováhu střevní flóry,“ doporučuje magazín věnující se zdravým smoothies a dalším nápojům Gruen Smoothies.

Jak vyrobit nápoj z kysaného zelí

Když si koupíte sáček s kysaným zelím a pokusíte se ho vyždímat, abyste získali blahodárnou šťávu, většinou nezískáte více než jednu skleničku. Naštěstí však existuje i jiný způsob, jak získat mnohem více šťávy, a to ze stejného pytlíku.

„Jednoduše nasypte kysané zelí do násypky vašeho pomalého odšťavňovače a zatlačte jej směrem k lisovacímu mechanismu. Čerstvá vylisovaná šťáva skončí v nádobce na šťávu, zatímco dužina ve sběrníku na suchý odpad. Takto připravenou šťávu můžete skladovat v lednici až 24 hodin,“ radí web zaměřující se na přípravu zdravých smoothies. Zbylou dužinu můžete použít například při přípravě polévky či omáčky.

Zda je však právě váš odšťavňovač na přípravu smoothie ze zelí vhodný, se musíte poradit s výrobcem nebo důkladně prostudovat návod ke spotřebiči. Pokud odšťavňovač nemáte, nebo si s jeho použitím nejste jisti, můžete zelí jednoduše rozmixovat tyčovým mixérem a vzniklou „kaši“ pak vyždímat přes plátýnko. Výsledek bude srovnatelný.

close Pro lepší chuť lze nápoj z kyselého zelí dochutit citronem, ananasem i dalšími surovinami. info Zdroj: Shutterstock zoom_in Pro lepší chuť lze nápoj z kyselého zelí dochutit citronem, ananasem i dalšími surovinami

A pokud vám vymačkaná šťáva z kysaného zelí přijde příliš intenzivní, můžete k ní přidat například šťávu z ananasu, jablka či listové zeleniny, které váš nápoj zjemní a chuť zelí do jisté míry přebijí. Myslete však na to, že v některých případech může mít šťáva z kysaného zelí projímavé účinky. Začněte proto malou dávkou, ideálně 20 až 30 mililitrů, poté můžete zvýšit dávku i na 50 mililitrů denně.

Zdravá střeva, zdravé tělo

Stejně jako všechny fermentované potraviny patří i šťáva z kysaného zelí k nejzdravějším potravinám ze všech. „Obsahuje miliony bakterií mléčného kvašení a funguje jako přírodní probiotikum. A pokud je střevní flóra vyvážená, posiluje náš imunitní systém a obranyschopnost. Osmdesát procent všech imunitních buněk se totiž nachází právě ve střevě,“ uvádí Gruen Smoothies.

Totéž tvrdí i registrovaná dietoložka Abby Cannon na webu, který se věnuje zdravému životnímu stylu Mind Body Green. „Střeva a imunitní systém jsou dvě neoddělitelné části. Jakékoliv jídlo či nápoj, který podporuje zdravá střeva, podporuje také zdravý imunitní systém.“

Pravidelná konzumace kysaného zelí může přispět ke zdravé trávicí flóře i podle této studie.


Nahrává se anketa ...

Jak ale kysané zelí či šťáva z něj přímo působí na naše střeva?

„Dobré bakterie a probiotika z kysaného zelí pomáhají udržovat zdravou výstelku našeho trávicího systému. Silná střevní výstelka zabraňuje ‚pronikání‘ jakýchkoliv nežádoucích látek nebo toxinů do našeho těla a vyvolává imunitní odpověď. Tyto bakterie mohou rovněž podporovat přirozené protilátky a snížit riziko infekcí. Kromě toho, že je kysané zelí zdrojem probiotik, poskytuje také vitamíny, které podporují silnější imunitní odpověď,“ tvrdí britský magazín BBC Good Food.

Velké množství antioxidantů

Kysané zelí obecně je však rovněž bohaté na antioxidanty, vitaminy C a D, rostlinnou sloučeninu zvanou kaempferol a bakterie mléčného kvašení.

„Kaempferol se řadí mezi sloučeniny, které pomáhají chránit tělo proti oxidačnímu poškození. K tomu dochází díky odstranění volných radikálů, což jsou nestabilní a vysoce reaktivní molekuly, které mohou způsobovat záněty. Bakterie mléčného kvašení navíc mohou sloužit jako prevence rakoviny či aterosklerózy,“ konstatuje zdravotnický magazín Medical News Today.

Pokud však chcete posílit svou imunitu, pouhá šťáva ze zelí nestačí. Potřeba je rovněž konzumovat pestrou stravu, jelikož strava je stavebním kamenem pevného zdraví. Pro posílení imunity můžete dle webu Naděje Byliny konzumovat i některé bylinky, jako například čertův kořen, který zvyšuje obranyschopnost organismu, nebo třeba lichořeřišnici, která je pro likvidaci streptokoků, stafylokoků a dalších bakterií v dýchacích cestách známa už po staletí. Nezapomínejte však také na pravidelný pohyb, kvalitní spánek a dostatečný příjem tekutin, vitaminů a minerálů.