„Už jsem v tom jel a musím říct, že to bylo velice příjemné svezení. Pracoviště šoféra je nejen perfektně vybavené, ale je taky pohodlné. A stejný pocit budou mít i cestující. O tom jsem přesvědčen," řekl čtyřiačtyřice­tiletý muž.

Zalíbila se mu zejména mechanická sekvenční převodovka. „Řazení je tak příjemné, že když jsem sedl zpět do starého autobusu, měl jsem problém. Tak rychle si člověk zvykne," usmál se řidič. Sedmnáct ekologických nízkopodlažních autobusů od čínského výrobce koupila firma ČSAD Vsetín díky dotaci. Třicet milionů jim poskytla Evropská unie. Přesto musel dopravce dát pětačtyřicet milionů z vlastní kapsy. Jeden autobus tak přišel na zhruba čtyři miliony. Vozy budou jezdit na Slavičínsku, Zlínsku, Rožnovsku, Valašskomeziříčsku a Vsetínsku.

Vsetínský dopravce zadal zakázku čínskému výrobci, protože měl lepší nabídku než například český výrobce Iveco. „Jednak byl levnější, ale hlavně nám nabídl nadstandardně delší záruční dobu," vysvětlil ředitel osobní dopravy ČSAD Vsetín Oldřich Holubář.

Právě tento důvod byl stěžejní. „Je to pro nás zásadní. Standardně trvá záruční doba jen dva roky. A po nich se začnou vozy kazit, takže musíme platit drahé opravy. A peníze jsou pro nás problém. Tentokrát se tomu vyhneme," vysvětlil výkonný ředitel Jiří Růčka.

Vozový park ČSAD Vsetín čítá 287 autobusů. Jejich průměrné stáří je devět let. Přesně na hranici zákonné normy. „Příští rok tak budeme chtít zase nakupovat, chtěl bych pořídit tak deset vozů. Ale uvidíme," doplnil Růčka.

Zlepšit by se mohla regulace teploty

Obnovu vozového parku cestující vítají. „Jezdím veřejnou dopravou docela hodně a musím říct, že se situace lepší. Stále více autobusů má například pásy. Také nízkopodlažní vozy ocením, i když ještě nejsem senior. Zlepšit by se mohla regulace teploty. Jenže u linek, které každou chvíli otvírají dveře, je to asi neřešitelné," domnívá se František Bařík, který do Zlína denně dojíždí. Pokud cestujícím vadí i něco dalšího, není to většinou vinou dopravce. „Vadí mi hluční lidé nebo opilci," doplnila Zdenka Volná.

Mimo ČSAD Vsetín se do postupné obnovy vozového parku pouští i ostatní dopravci v kraji.

Kroměřížský dopravce Krodos disponuje 110 vozy. V loňském roce pořídila společnost deset nových nízkopodlažních autobusů.

„Letos zatím obnovu našeho vozového parku neplánujeme. Souvisí to i s finanční situací. Je velká nezaměstnanost, a lidé tak méně dojíždějí za prací," vysvětlil Luděk Ferenc, ředitel dopravní společnosti. Při výběru nových vozů se podle něj klade důraz na více aspektů.

„Nové autobusy jsou nízkopodlažní. Je to zejména s ohledem na seniory. Při volbě nových vozů se však rozhodujeme i podle spotřeby nebo záruky na technický stav. Nové stroje přece nemohou stát pořád na dílně," doplnil Ferenc.

Nákup může vyjít levněji než oprava

Praxi postupné obměny volí i v Uherském Hradišti. „Naposledy jsme zakoupili tři nové vozy v prosinci. Jeden z nich byl nízkopodlažní. Snažíme se každoročně vyhradit část rozpočtu na nákup nových strojů. Často může vyjít nákup levněji než neustále opravovat starý vůz," prozradil Ivan Kallus, obchodně dopravní náměstek pro osobní dopravu ČSAD Uherské Hradiště.

Zdejší dopravce pořídí v průměru osm nových strojů za rok. Tento průměr si drží už od roku 1998. V současné době disponuje ČSAD Uh. Hradiště 125 vozy.

Zlínský deník oslovil také Karla Housu mladšího ze společnosti Housacar. Společnost však údaje v daném termínu nedodala.

LUKÁŠ FABIÁN