Nastává tak několikaminutové ježdění v okolí a hledání, kam by řidiči mohli svá vozidla zaparkovat. Situace se zdá být bezvýchodná. Města nejsou „nafukovací“ a tak nelze stavět stále nová parkoviště.

Problémem se zabývají všechna větší města na Zlínsku. V Luhačovicích však řekli dost a přišli s variantou, která u nás zatím není běžná, za to pomůže s parkováním.

Podle starosty Luhačovic Mariana Ležáka, situaci na sídlištích nelze řešit zavádění tak zvaných modrých zón, právě vzhledem k omezeným možnostem parkování na sídlištích. Přesto vedení luhačovické radnice přichází s myšlenkou, jak lze tento problém vyřešit.

„Inspirovali jsme se tzv. „švýcarským modelem“ a proto chceme na vybraných sídlištích zavést aktuálně nový systém parkování přínosný v první řadě pro obyvatele s trvalým pobytem v Luhačovicích. A jak tento model parkování, který má za cíl efektivní využití parkovacích míst, podle starosty vypadá?

Autorem komiksového Desatera je ilustrátor, spisovatel a scénárista Vojtěch Jurík, který tvoří pod pseudonymem Vhrsti.
Pohádkově laděná kampaň připomíná, jak se chovat ve vozidlech MHD

„Při tomto systému bude řidič moci v čase od 7 hodin do 18 hodin zaparkovat ve vybraných zónách jakékoliv auto bez omezení. Mimo tuto dobu, tedy v čase 18.00 až 7:00 zde budou moci parkovat pouze majitelé vjezdového oprávnění vydaného městem,“ naznačil Marian Ležák s tím, že v současnosti město připravuje, za jakých podmínek bude vjezdové povolení vydáváno. Primárně půjde podle něj o upřednostnění obyvatel, kteří mají v Luhačovicích trvalý pobyt.

„Bude pouze pro obyvatele, kteří mají na sídlišti trvalý pobyt a vlastní řidičský průkaz s tím, že ten jim bude vydán pouze pro dvě auta na domácnost,“ přiblížil starosta s tím, že oprávnění k vjezdu nebude označeno SPZ jejich vozidla pro případ, že by chtěli toto oprávnění půjčit, například návštěvě a sami zaparkovat jinde.

„Karta bude vlastně oprávněním ke vjezdu, budou nyní vydávány našim občanům zdarma a bez ní nebude možné jakékoliv vozidlo ve stanovené večerní době na vytyčené ploše zanechat,“ zdůraznil Marian Ležák.

„Chceme docílit efektivnějšího a spravedlivějšího parkování a zároveň tím omezit ty, kteří tam nechávají stát svá vozidla delší dobu a mnohdy tam ani nebydlí. Systém upřednostní a pomůže lidem, kteří tam žijí a večer nemají kde odstavit své vozidlo. Pro nevlastníky vjezdové karty bude alternativou parkování na odstavné ploše v rozumné docházkové vzdálenosti a tím se zamezí živelnému parkování v ulicích. Míst je opravdu nedostatek a ani tento systém nedává 100 % jistotu, že vždy u sídliště zaparkujete, ale už nyní můžeme potvrdit, že při časovém omezení volného parkování bude večer míst víc,“ vysvětlil.

Vánoční výstava v Galerii Mariette ve Vizovicích
Ve Vizovicích sklízí obdiv vánoční ozdoby, vystavené v Galerii Mariette

Teď se vedení luhačovické radnice na nový systém připravuje.

„V současnosti už máme všechna potřebná dopravní povolení a připravujeme podmínky vydání karty ke vjezdu,“ zmínil Marian Ležák.

Na řadu podle něj přijde i nové dopravní značení, k tomu musí město zajistit i součinnost městské policie při kontrolách, aby byl systém funkční.

„Rádi bychom v průběhu měsíce října vše připravili, tak bychom mohli na konci tohoto roku začít vydávat první karty,“ představil starosta Luhačovic. První povolení plánují v Luhačovicích vydávat na sídlišti ulice Masarykova.

„Postupně však budeme pokračovat i v dalších lokalitách, a to v okamžiku dokončení odstavné plochy u sídliště Zahradní čtvrť a Družstevní ul.,“ dodal Marian Ležák.

Na kroky luhačovické radnice a jaký hlavně budou mít efekt, čekají i starostové okolních měst, kterým se nový systém líbí. S jeho zavedením zatím váhají, jejich rozhodnutí ovlivní dopravní experti, které oslovili s vypracováním studie, jak by se v jejich místě systém osvědčil.

Například ve Valašských Kloboukách na sídlišti Luční to zatím není možné.

„Systém se nám líbí, uvažujeme o něm a jsme v kontaktu s dopravně projekční kanceláří. Ve Valašských Kloboukách však nejsou všechna sídliště pro tento systém vhodná. Například na sídlišti Luční nejsou oficiální parkovací plochy, pouze zpevněné plochy. Zde můžeme o nových pravidlech v parkování uvažovat teprve až po revitalizaci této lokality, na kterou se připravujeme,“ uvedla starostka Valašských Klobouk Eliška Olšáková s tím, že podle jejího mínění nový systém pomůže sídlištím například v tom, že se parkoviště nebudou plnit vozidly, která nejsou využívána.

Kulturní a společenský život v Doubravách
V Doubravách bojují o nový přechod. Je to Pandořina skříňka, říká starosta

S jejím názorem souhlasí i starosta Brumova-Bylnice Kamil Macek. I zde oslovilo vedení radnice dopravní experty. I podle Kamila Macka má však každé město jiné podmínky pro to, aby mohlo systém zavést.

„Nebude to jednoduché, jde o dlouhodobou záležitost, než by se celý systém uvedl do praxe,“ naznačil Kamil Macek.

V krajském Zlíně na třicetitisícovém sídlišti Jižní Svahy o podobném způsobu parkování zatím neuvažují.

„Ať jde o model modrých zón nebo vjezdové karty, vše má své pro a proti. Je potřeba zvážit, co bude dávat smysl. Omezením parkování o to víc zahustíme jiné ulice, zkrátka vozy, které nebudou moci na parkovištích stát, posuneme jinam. Proto jde o připravenost lokalit v okolí, na to, jakou budou mít kapacitu. Město není nafukovací, protože ty auta se z nich neztratí,“ připomněl primátor Zlína Jiří Korec.