Prázdninový klid využívají silničáři k opravám a rekonstrukcím. Nyní obyvatele Zlína nějakou dobu potrápí úpravy frekventovaného nadjezdu u Čepkova, který využívají hlavně obyvatelé Jižních Svahů.

Řidiči spolupracují, ale ví, že v září bude hůř

Na místě se zatím naštěstí žádná velká dramata neodehrávají. Řidiči se snaží spolupracovat. „Zatím se mě uzavírka části nadjezdu nijak zvlášť nedotkla," říká Deníku Radim Rybníček, který bydlí na Jižních Svazích a denně projíždí několikrát přes centrum Zlína.

„Stav mostu už byl katastrofální a nutně potřeboval opravit, takže nám nezbývá, než to těch pár měsíců vydržet," dodává smířlivě. Už teď ale předpokládá, že ho čekají náročná rána. „Od září to asi bude hodně o nervy, protože vozím dceru do školy a manželku do práce. Bohužel obvykle v nejhorší ranní špičce," vysvětluje a přiznává, že si asi za volantem pořádně zanadává.

Nejhorší to asi mají cestující v autech bez klimatizace. Hluk, prach a výpary nedovolují otevírat okna. „Je mi jasné, že se mám vyhýbat dopravní špičce a komplikovaným místům, ale to bych jezdila stovky kilometrů navíc," zlobí se Hana Vysloužilová, která už několik minut stojí v koloně směrem z Jižních Svahů.

V krátké koloně uváznul také taxikář Miroslav Koval. „Příště už pojedu raději přes Prštné nebo přes Vršavu," plánuje profesionální řidič. „Zákazníci to určitě pochopí, nedá se holt nic dělat," krčí rameny.

Těžko ale budou hledat objízdné trasy rozvozci obědů z restaurace Prašád v areálu bývalého Svitu. „Máme zákazníky i na Jižních Svazích a pravděpodobně se k nim žádnou objížďkou nedostaneme," popisuje Michal Nahálka. „Dnes je to přijatelné, žádné velké kolony se tu netvoří, ale určitě musíme počítat s komplikacemi. Není to pro nás zásadní problém, ale několik minut tady na mostě určitě ztratíme," odhaduje Nahálka z vegetariánské restaurace, odkud rozváží obědy.

Oprava je nutná, shodují se

Most využívají k přepravě i velké firmy s několikatunovými vozy. „I když mají opravy mostu významný dopad na průjezdnost Zlínem, jsem rád, že k rekonstrukci dojde," říká Daniel Tkáč z firmy Taš Stappa, který se přijel na opravy nadjezdu podívat na kole.

„Nic není na věčné časy a je mi výrazně sympatičtější, když se silničáři vrhnou na nutnou opravu s dočasným omezením než řada případů, kdy se neopravuje a jen se provoz omezí a přesměruje jinam," naráží Daniel Tkáč na most u Fryštácké přehrady. „Nákladní doprava je tam přesměrována na objízdnou trasu přes nejnavštěvovanější místo ve Zlínském kraji Zoo Lešná," zoufá si jednatel betonárky. Na částečnou uzavírku se snažili dopředu připravit rozšířením vozového parku. „Z mého pohledu se v budoucnu stejně nevyhneme využívání více veřejné dopravy, školních autobusů a jiných alternativ, včetně cyklo," dodává Daniel Tkáč a ujíždí na kole pryč od masivních strojů.

Alternativa? Jízdní kolo

Podle všeho naštěstí ve Zlíně nepřibývá jen motoristů, ale i cyklistů. I síť cyklostezek se stále buduje. V současné době přibývají nové úseky v části Díly a také v Loukách. „Je super, že máme víc možností dopravit se do práce na kole, takže opravy nadjezdu neřeším," komentuje Ivona Klimešová z Napajedel.

Na kole jezdí do firmy na Jižních Svazích téměř každý den. „Je to ekonomické, ekologické a zdravé," říká s úsměvem. „Určitě bych doporučila naštvaným řidičům, ať nečekají v zácpě na mostě a vyrazí kolmo," dodává starší manažerka, které nevadí jet do práce několik kilometrů. „Autem to zvládnu za téměř stejnou dobu ako na kole, přesto, že jezdím docela daleko. Horší je to, když je špatné počasí, což ale bývá jen výjimečně," podotýká cyklistka.

Rekonstrukce mostu se dotýká i linek městské hromadné dopravy. „Trochu mě zaskočilo, že je posunutá zastávka dál od Čepkova," přiznává seniorka Věra Krmelová, když zadýchaná utíká k improvizované zastávce MHD. Nutno zmínit, že zastávka je sice pouze dočasná, ale je zhotovená kvalitně a včetně nástupního můstku.

„Jezdím na Čepkov nakupovat, tak teď musím brát menší tašku, abych to unesla o těch několik metrů dál," vysvětluje seniorka a odkládá své těžké tašky na zem. „V tom horku je to náročné, nerada bych navíc trávila hodně času v autobuse v koloně. Možná budu raději teď pár měsíců nakupovat jinde," zvažuje.

Na nadjezd nalijí dělníci 16 tisíc tun betonu

Oprava nadjezdu vyjde na 54 milionů korun a proběhne v několika etapách. Na kompletní rekonstrukci se použije 800 kubíků betonu. „Opravy začaly letos, příští rok je v plánu druhá etapa. Dohromady tam nalijeme asi 16 tisíc tun betonu," potvrdil za firmu Taš Stappa Bronislav Kořínek.

Aktuálně se opravuje část blíž k ulici Vodní. Až do čtvrtka budou dělníci frézovat živičný povrch. V plánu je kompletní oprava včetně nového asfaltu, nové římsy, osvětlení, chodník i zábradlí.

„Sloupy budou kompletně nové, staré se demontují a nové se osadí do nových říms," vysvětlil stavbyvedoucí generálního dodavatele stavby, společnosti KKS, Petr Malina.

„Do konce listopadu bude hotová polovina mostu, druhá se opraví za rok," potvrdil stavbyvedoucí, který musel pečlivě naplánovat postup oprav v koordinaci i s dopravním podnikem.

Nyní probíhá první etapa rekonstrukce, na jaře se pustí dělníci do druhé části, kdy udělají izolace a další přípravné práce.

V létě budou opět sanovat a rekonstruovat ještě zbývající část mostu. 

Autor: MARCELA KANIOVÁ