Zájemci si mohli prohlédnout několik desítek strojů, nejstarší z nich byl elektrický kočár vyrobený již před více než stoletím. Pozornost stovek lidí ale poutaly všechny automobily a motocykly.
Mezi veterány nešlo přehlédnout unikátní hotelový omnibus postavený na podvozku Tatry 11/13 z roku 1924. Renovace nádherného vozidla trvala 14 let. „Našli jsme ho v kompostovém stavu, v pokročilém stupni rozkladu,“ řekl majitel vozu Petr Stodůlka z Napajedel. Přestože omnibus s dvoubarevným lakováním vypadá jako nový, je na něm podle Stodůlky ještě pořád kus práce.
„Zbývá ještě například natřít spodní část podlahy, doplnit ozdobné lišty či instalovat telefon pro dorozumívání řidiče s prostorem pro cestující,“ uvedl majitel. Jeho omnibus Tatra je pravděpodobně jediný dochovaný exemplář. Celkem jich továrnu opustilo jen 26. O výborné kondici vozu svědčí i to, že letos dokázal zvládnout trasu z Vídně do Kopřivnice. Jinak ale unikát opouští garáž jen výjimečně.
Připomínkou úplných počátků automobilu byl elektrický kočár z roku 1906. Majitelem je Antonín Pavelka z Napajedel. „Kočár je takřka původní, zbytek jsem si musel vyrobit sám či s pomocí řemeslníků podle dobových obrázků,“ uvedl. Na veteránských srazech se obnovený kočár objevuje teprve čtvrtým rokem. Kromě toho vlastní Pavelka také kočáry s parním strojem a spalovacím motorem.
Mobilní muzeum, jak si majitelé veteránů sami říkají, včera čítalo 26 automobilů a 16 motocyklů. Podle předsedy Slováckého Veteran Car Clubu Uherské Hradiště Stanislava Kuřiny jde o menší část vozidel, která členové klubu vlastní. Také on má vozů hned několik, na oslavy vyrazil se sportovním Fiatem 850 z roku 1967. „Je to náročný koníček, který vyžaduje spoustu času, obětí a podpory okolí,“ poznamenal.