Volanému voicebot pozici stručně představí a zjistí kandidátův předběžný zájem. Dokáže také zodpovědět základní otázky – například na výši úvazku, možnost práce na dálku nebo nabízenou mzdu. Profily kandidátů, kteří o nabídku projevili zájem, předá svým kolegům. „Lidským náborářům se tak dostane už předem vyfiltrovaný seznam zájemců. Celý proces se tím zrychlí a zefektivní,“ uvedl ředitel společnosti Born Digital, která robota vyvinula, Tomáš Malovec.

Hovory s umělou inteligencí si jako první vyzkouší klienti agentury CoolPeople se zaměřením na pozice v oblasti informačních technologií. „Člověk zadá do systému, o jakou pozici a za jakých podmínek má zájem, na základě toho mu voicebot zavolá a nabídne práci, která vyhovuje jeho požadavkům. Zároveň jej informuje o podrobnostech nabízeného místo a zjistí, zda je dotyčný pro danou pozici relevantní," uvedl marketingový ředitel společnosti Vilém Terich.

Syntetický hlas 

Virtuální Jakub z telefonu k lidem promlouvá syntetickým hlasem. Využitím umělé inteligence a strojového učení dokáže zpracovávat přirozený jazyk a s kandidáty vést konverzaci, která se podobá běžné lidské komunikaci. Reaguje na odpovědi i otázky na doplňující informace. "Je výborné, že to celý proces hledání práce urychlí. Na druhou stranu – slovy klasika – a náboráři nebudou mít co žrát," komentovala Zuzana Fialová z Brna.

I umělé inteligenci se může stát, že si neví rady. Pokud virtuální asistent vyhodnotí, že nezná potřebné detaily a odpovědět na dotaz je nad jeho síly, odkáže kandidáta na konkrétního lidského kolegu, který se zájemcem všechno pečlivě probere.

V České republice se jedná o prvního aktivního voicebota tohoto druhu.