Na pultech obchodů na Kroměřížsku totiž podobně jako jinde dominují produkty, které většinou od českých výrobců nepocházejí.

Dokazují to alespoň testy, které provedla Agrární komora v uplynulých dnech v celém Česku. Průzkumu podrobili zástupci komory také nejmenovaný supermarket v Kroměříži.

„Chtěli jsme poukázat na to, jak nízké procento zaujímají české mléčné produkty na pultech v obchodech. Výsledek je alarmující,“ vysvětlil předseda Agrární komory Kroměříž Jan Hašek.

Při plošné akci nakoupili zemědělci celkem 7655 mléčných výrobků za sto deset tisíc korun.

„České výroby bylo nakonec jen 60,3 procent, cizích pak 36,7 procent,“ přiblížil výsledek Hašek. Přímo v Kroměříži zemědělci provedli výzkum 26. února.

„Zakoupili jsme v jednom nejmenovaném supermarketu sto padesát mléčných výrobků. Sedmapadesát procent bylo českých, zbytek ze zahraničí, třeba z Rakouska, Německa, Polska či Slovenska,“ prozradil Hašek.

Takový výsledek pochopitelně regionální zemědělce vůbec nepotěšil. „Uvítali bychom, kdyby na pultech dominovaly naše produkty. Český výrobek totiž představuje práci pro českého člověka,“ podotkl Hašek.

Jenže oslovené supermarkety soudí, že v regálech dávají domácím produktům dostatečné velký prostor. „Osmdesát procent veškerého našeho zboží je od českých dodavatelů. Hlavně u čerstvých potravin, včetně mléčných, se nám nevyplácí nakupovat potraviny ze zahraničí,“ tvrdí třeba mluvčí obchodního řetězce Ahold Libor Kytýr.

Zhruba osmdesát procent českých mléčných výrobků tvoří prý také nabídku v Tescu, zbytek je ze zahraničí.

„Našim zákazníkům se stejně jako v jiném sortimentu snažíme poskytnout nejlepší kvalitu za co nejpříznivější cenu. Tím se řídíme i při výběru dodavatelů,“ poznamenala Jana Háková z obchodního řetězce Tesco.

A jiná prý situace není ani v mnohých menších obchodech. „U nás dominují české mléčné výrobky. Snažíme se to i v rámci možností hlídat, ale není to jednoduché. Nabízíme třeba také valašské jogurty, jenomže ty jsou pro mnohé lidi zase drahé. Takže nakoupí u nás jen nějaké levnější a nejnutnější zboží a za jiným jdou do supermarketů, kde je lákají slevy,“ uzavřel třeba majitel koryčanských potravin Jiří Loučka.