Nápad začít se surfováním přišel zcela náhodou v době, kdy pracoval v jedné restauraci na východním pobřeží USA.

Ze dne na den se spolu se svým bratrem rozhodl, že tento netradiční sport vyzkouší a od té doby trávil valnou část volného času právě na prkně. „Chodili jsme se spíš plácat do vody a říkali tomu surfování," usmívá se nyní svým začátků Otmar Oliva. Tehdy jej ani ve snu nenapadlo, že se kolem surfování bude točit podstatná část jeho života.

Ale nepředbíhejme. Další důležitá událost se odehrála o rok později, kdy se jeho sestra Terezie Olivová rozhodla uspořádat několik snowboardových pobytů pro holky. Ty si chtěly hlavně zajezdit na prkně a užít pohodový víkend na horách a tomu Terezie přizpůsobila veškerý program. Do té doby byly buď pouze klučičí snowboardové kempy, nebo smíšené, avšak děvčata potřebovala trochu jiný přístup. K tomu jí napadlo udělat „letní variantu", která by se týkala právě surfování. To bylo do té doby v České republice docela neznámé. V roce 2007 se tak uspořádal první surfový kemp Surf Trip ve Francii a tím to všechno začalo.

Hlavně ve spojitosti s organizováním kempů propukl u Otmara Olivy o surfování opravdový zájem. „Teprve tam jsem jako asistent profesionálních surfařů a instruktorů poznal, o čem surfování opravdu je, a začal mu více rozumět. Každopádně surfovat se učí člověk celý život. Kdo říká, že umí surfovat, tak není vůbec žádný surfař."

Otmar Oliva prknu propadl natolik, že před třemi lety prošel náročnými zkouškami Mezinárodní surfové organizace a jako první Čech získal profesionální instruktorskou licenci ISA. Tu přitom není vůbec jednoduché získat, předchází jí několikadenní přísné zkoušky. V nich musel mladý milovník vln uspět kromě samotného surfování také v základech zdravovědy či záchranářském kurzu v oceánu.

Surfařské znalosti a chuť do práce přenesl Otmar Oliva do projektu své sestry. Ta v prvním roce fungování Surf-Tripu uspořádala dva kempy ve Francii a slavila s nimi obrovský úspěch. Původní myšlenka však vůbec neměla charakter nějakého podnikatelského záměru. Šlo spíše o to, aby činnost, která je baví, přiblížili dalším lidem.

Kempy vzbudily takový zájem, že o rok později již rozšířili počet termínů na devět a do nabídky zařadili lákavé destinace Kostariku a Lanzarote. „Nás samotné zájem opravdu překvapil, za což jsme byli velice rádi. Vzhledem k tomu, že jsme z početné rodiny, tak naši rodiče nikdy neměli peníze na to, abychom mohli trávit čas u oceánu. Díky Surf-Tripu jsme tam mohli být a zároveň jsme v podstatě pracovali," vzpomíná na přelomový rok Otmar Oliva.

Podle jeho slov však nešlo v prvních letech o žádný business. Hlavní bylo to, aby se zaplatily náklady a hlavně pobyt u oceánu. Oba sourozenci zároveň pracovali ve firmě YEZEDE production, malé reklamní agentuře, která byla pro ně prioritou. „S tím, jak se rozšiřovaly destinace a přibývalo zájemců, jsme si uvědomili, jak ohromně roste naše zodpovědnost, povinnosti a také časová náročnost. Aktuálně je to tak, že obrovské množství peněz spolknou povolení, pojistky, licence a daně. Další hromadu stojí čas, který tomu musíme věnovat. Stále ale platí, že Surf-Trip je především náš koníček a naše práce je produkční agentura YEZEDE."

Cestovní kancelář nabízí netradiční aktivně strávenou dovolenou s množstvím zážitků a sportovního vyžití. Ale nejen tímto se odlišuje od konkurence. Surf-Tripu si vždy zakládal na tom, aby vše bylo právně ošetřeno a podloženo požadovanými licencemi. Když se ale ukázalo, jak obrovský je zájem o dovolené takového typu, začaly vznikat další podobné projekty.

„Snažíme se být vždy o něco napřed, což nás ale stojí velké úsilí a hodně času. Bohužel tyto nové konkurence si zakládají lidé, kteří u nás byli například jednou nebo dvakrát, a myslí si, že to zvládnou také. Dokonce mají tendenci sami organizovat výuku. Jako organizace se schovávají za různé agentury, sportovní kluby a surfhousy s tím, že neplatí pojistky ani daně. Také neřeší různá nutná povolení, která například nás stojí nejen hromadu peněz, ale také času. Stále častěji se pak setkávám s následky jejich opravdu velmi nekvalitní a neprofesionální surfové výuky. Je mi lidí líto, že za něco takového někomu zaplatili. Pak je opravdu složité u takového člověka zažité chyby přeučit a dál s ním pracovat. Velká škoda je, že to jsou většinou lidé, kteří o surfování mají opravdu zájem." hodnotí úroveň konkurence rodák ze Slovácka.

Nicméně i přes vznik konkurence se Surf-Trip o příliv klientů bát nemusí. Rok 2014 se zařadil mezi nejúspěšnější. Za surfováním či netradiční dovolenou vyrazilo s touto cestovní kanceláří v létě 650 lidí, v zimě na Srí Lanku dalších 420. Přitom zde vůbec neplatí představa, že by o aktivní dovolenou měli zájem pouze mladí lidé. Věkové rozpětí je poměrně široké a stále častěji využívají služeb Surf-Tripu rodiny s malými dětmi nebo lidé starší padesáti let. Ti mají už dost stereotypních dovolených v Chorvatsku a chtějí si splnit jeden ze svých snů.

Vizitkou kvalitního poskytování služeb je fakt, že téměř polovina klientů jezdí se Surf-Tripem opakovaně a využívá nových lákavých destinací. V tuto chvíli kromě Španělska a Francie nabízí lákavé Lanzarote či Dominikánskou republiku. Od listopadu do dubna funguje škola surfu na Srí Lance a celoročně je možno se Surt-Tripem vyrazit na Bali. Aktuální novinkou je pobyt na lodi na Maledivách, který bude v říjnu. Ten je určen především už pro zkušenější surfaře.

„Plán do budoucna je dělat to, co děláme, ještě lépe a poskytovat lidem stále kvalitní služby jako doposud. Vzhledem k tomu, že jsme byli první, kdo něco takového v České republice začal dělat, tak musíme být stále napřed před naší konkurencí," dodává závěrem usměvavý Otmar Oliva, jenž v Surf-Tripu zastává snad všechny možné pozice od marketingu, reklamy, plánování a organizování nových destinací až po roli řidiče a skladníka.

Autor: Dan Trombik