Romana Küršnera zaujala přestavba dieselových motorů na ekologické palivo

Podnikatel se totiž začal zabývat úpravou dieselových motorů a pohonem na rostlinný olej. Ve Zlínském kraji je jediným takovým specialistou. Ačkoliv je tato problematika v Česku teprve v kolébce, Roman Küršner věří, že v ekologických palivech dřímá budoucnost.

První přestavbu motoru vyzkoušel na vlastním autě. „Proškolila mě jedna pražská firma, která se zabývá dovozem komponentů na tento druh úpravy motorů. Udělal jsem jako první svoje auto, abych mohl lidem něco ukazovat,“ vysvětlil Küršner s tím, že veřejnost dosud často ani nemá představu o tom, že je možné jezdit na čistý rostlinný olej.

Začínal s LPG pohonem

Kroměřížský živnostník má ale zkušenosti s přestavbou motorů bohaté. Nasbíral je, když začal před jedenácti lety přebudovávat automobily na LPG pohon. „Alternativní paliva mne vždy zajímala. A když jsem se úplně náhodně setkal s touto možností, tak mne to zaujalo,“ vzpomněl Küršner, který v Hulíně mimo jiné provozuje motobazar.
Podnikatel je přesvědčen o ekologické výhodě motorů poháněných rostlinnými oleji a vyzdvihuje i jejich ekonomickou hodnotu.

„Nikdo si neuvědomuje, že se vyčerpávají ropná naleziště a cena nafty půjde prudce nahoru,“ upozornil Küršner. „Na biopalivech je navíc výhodná jejich recyklace. Olej se vypěstuje na polích našich zemědělců, může se u nás vylisovat a pak se dá do našich aut. Řepka je obnovitelným zdrojem a další rok zase vyroste,“ dodal.

Pomohlo by to farmám

Podle Küršnera je tento druh pohonu významný hlavně pro zemědělskou techniku a nákladní dopravu. „Pro toho, kdo neustále jezdí. Tomu se vyplácí nejvíce, protože podstatou celého systému je předehřev paliva. Ideální je také proto, že zemědělec si to palivo může sám vypěstovat,“ popsal podnikatel, podle kterého by farmy mohly ušetřit miliony ročně.

Přestavba motoru může stát zájemce od deseti až do čtyřiceti tisíc korun. „Nákladní auta stojí až sto padesát tisíc. Návratnost investice není jen v ceně, litr oleje se dá pořídit do dvaceti korun. Ale i na tom, že zloději olej nemohou krást,“ řekl Küršner. „Některé speditérské firmy uvádějí, že ročně na zcizování nafty prodělají až osm milionů korun,“ dodal.

Tankování? Jezdím do Tesca

Roman Küršner přiznal, že tankování je v Česku zatím problémem. „Já chodím do Tesca. Teď byla akce a olej se dal koupit za čtrnáct korun. Jinak manželka je ráda, že když jí dojde, nemusí jít nakupovat, protože najde rostlinný olej u nás v garáži,“ zažertoval podnikatel, který už jedná s lisovnami, jež produkují olej připravený přímo pro automobily.

„Zatím jej vyvážejí do Německa, ale já bych ho chtěl mít v zásobě v Hulíně. Litr by přišel asi na dvacet korun pro zákazníka. Spotřeba oleje je přitom srovnatelná se spotřebou nafty,“ doplnil Küršner. V současné době je kroměřížský živnostník schopen přestavět osobní a lehké nákladní vozy, které mají jednodušší motory a vstřikovací čerpadla. „Do budoucna se chci samozřejmě zdokonalovat,“ dodal s tím, že pro přestavbu motoru je pro něj zatím důležitý druh a stáří auta.

„Nelikviduje se původní naftový systém, vytváří se jen nový okruh s novou přídavnou nádrží v kufru, která má různou velikost dle požadavků. V autě jsou dva okruhy paliva a řidič je může přepnout na naftu, nebo na olej. Je to stejné jako LPG, systém nevyžaduje žádnou legislativu ani žádný zápis do technického průkazu,“ zdůraznil Küršner.

Žádné saze, auto naopak voní

Auta jsou schopna podle podnikatele jezdit na různé druhy olejů.
„Dá se míchat jakýkoli, ale jezdí se z ekonomických důvodů jen na tři: sójový, řepkový a slunečnicový. Olej svým hořením neprodukuje žádné saze a do ovzduší nevypouští pevné částice. Živočichy přímo nehubí a není jedovatý. Já si nemohu stěžovat, jede to velice dobře, za určitých podmínek bych řekl, že i lépe. To auto dokonce voní. Řidiči navíc ušetří peníze a zároveň pomůžou přírodě,“ shrnul své zkušenosti živnostník z Kroměříže.