Důležitější než služební auto jim také připadá možnost práce z domova nebo čerpání takzvaných sick days. Vyplývá to z průzkumu společnosti STEM/MARK.

Raději dojíždět dále než mít kratší dovolenou

V dnešní době, kdy není rozhodující pouze plat, se firmy snaží nalákat nové zaměstnance na nejrůznější výhody a bonusy. Že je na ně kladen takový důraz, má své opodstatnění. Právě výhodnější pracovní benefity jsou pro lidi ve Zlínském kraji hned po mzdě druhou nejvýraznější motivací ke zvážení změny zaměstnání.

Méně častými důvody jsou pak třeba lepší vztahy s kolegy, lepší dostupnost od bydliště, možnost profesního rozvoje nebo třeba samotné pracovní prostředí. Jak zaměstnanci ve Zlínském kraji vnímají důležitost benefitů, zjistila společnost STEM/MARK v unikátním průzkumu, jehož součástí je také žebříček nejlákavějších zaměstnavatelů regionu. Mezi ty patří například ON Semiconductor, Austin Detonator, ROBE lighting či Barum Continental.

Pro kolik zaměstnanců Zlínského kraje může být daná věc hlavní motivací ke zvážení změně práce?Zdroj: DENÍK/archiv

Pět týdnů dovolené jako standard

V prvním díle seriálu o zaměstnancích ve Zlínském kraji jsme zjistili, že i přes převážnou spokojenost se současným úvazkem se většina pracujících stejně poohlíží po lepším. V druhém díle seriálu jsme se zaměřili na otázky platu a nejdůležitějších kritérií výběru zaměstnání. Nyní se podíváme na vnímání jednotlivých výhod a bonusů, které společnosti nabízí.

Týden dovolené navíc a stravenky jsou vůbec nejběžnějšími benefity a někteří zaměstnanci je tak už vnímají jako samozřejmost. Další poměrně časté výhody se naopak postupně stávají méně oblíbenými a při výběru zaměstnání nejsou natolik zásadní. Kupříkladu sportovní kartičky, relax zóny na pracovišti nebo firemní školky ustupují v oblíbenosti do pozadí, v práci lidé ocení spíše občerstvení, zdravotní obuv nebo možnost výhodné půjčky od zaměstnavatele.

„Přednost při výběru zaměstnání má samozřejmě finanční odměna a další praktická kritéria, i tak nám ale z průzkumu vyplývá, že více než tři čtvrtiny zaměstnanců ve Zlínském kraji považují benefity v rámci pracovního úvazku za důležité, či dokonce velmi důležité,“ říká Jan Tuček, ředitel společnosti STEM/MARK.

„Ve srovnání se situací před pěti lety byly benefity pro stejné zaměstnance ještě o něco důležitější. Od té doby si ale někteří zvykli, že ty nejčastější výhody jsou standardem, a tak k nim také přistupují,“ dodává Tuček.

Jaké jsou benefity důležité pro zaměstnance ve Zlínském kraji?Zdroj: DENÍK/archiv

Měsíc dovolené je málo

Čtyři týdny dovolené už dnes nestačí, více než 54 % zaměstnanců ve Zlínském kraji považuje další týden dovolené navíc za důležitý. Stravenky jsou klíčové pro 43 % dotazovaných. Následuje příspěvek na penzijní připojištění nebo životní pojištění – na což klade důraz 28,6 % zaměstnanců; 21,5 % dotazovaných oceňuje také takzvané sick days, tedy možnost čerpat neplánované placené volno nad rámec dovolené.

O něco méně atraktivní už jsou například výhody v podobě příspěvku na dopravu, možnosti dalšího vzdělání nebo využívání home officu, tedy práce z domova. Všechny tři benefity hodnotí jako zásadní 15 % zaměstnanců.

O služební auta není až takový zájem

Zaměstnanci tedy dávají přednost spíše práci z domova nebo příspěvku na dopravu před samotnou možností využívat služební automobil. Ten jako důležitý vnímá 10,7 % pracujících, u služebního telefonu je to pak 9,5 %, u počítače dokonce jen 3,1 %.

Zanedbatelně malý důraz je kladen na výhody v podobě sportovních kartiček, firemní školky nebo příspěvku na ubytování. Na celé pořadí preferovaných výhod a benefitů se můžete podívat v tabulce níže.

Žebříček: Nejdůležitější benefity podle zaměstnanců ve Zlínském kraji

1. Pět týdnů dovolené
2. Stravenky
3. Příspěvek na penzijní připojištění nebo životní pojištění
4. Sick days (možnost čerpat neplánované placené volno)
5. Možnost práce z domova (home office)
6. Úhrada nákladů na dopravu do zaměstnání
7. Možnost dalšího vzdělávání
8. Služební automobil
9. Služební telefon
10. Občerstvení na pracovišti
11. Příspěvek na sport, kulturu či relaxaci
12. Masáže, fyzioterapie, rehabilitace
13. Dary k výročím, narozeninám
14. Poukaz na léky a výživové doplňky
15. Zvýhodněná půjčka
16. Zdravotní obuv
17. Otcovská dovolená po narození dítěte
18. Příspěvek na pobyt dítěte v předškolním zařízení
19. Služební notebook (PC)
20. Příspěvek na (přechodné) ubytování
21. Flexi (sport, multi) karta
22. Firemní rekreační zařízení
23. Relax zóna na pracovišti
24. Dioptrické brýle nebo čočky
25. Poukaz na pomoc v domácnosti
26. Firemní školka
27. Psychologické konzultace, terapie
28. Příspěvek na knihy

Jak se zaměstnanci dívají na firmy v regionu?

Část průzkumu byla věnována také hodnocení konkrétních zaměstnavatelů ve Zlínském kraji. Pro tento účel vybrala společnost STEM/MARK 35 nejvýznamnějších zaměstnavatelů podle počtu zaměstnanců – zařazeny byly společnosti a organizace z celého kraje spolu s největšími zaměstnavateli ze všech okresů.

Mezi společnosti, které znal bezmála každý dotazovaný, patří například Baťa Zlín, Barum Continental, Lázně Luhačovice, Univerzita Tomáše Bati, Tescoma, Hamé nebo Fatra Napajedla. Celkové pořadí neznámějších zaměstnavatelů bylo součástí prvního dílu seriálu. Každý účastník průzkumu posléze u jemu známých zaměstnavatelů odpovídal, zdali by ho lákalo zde pracovat, případně co je na dané společnosti vnímá pozitivně a co naopak negativně.

Nejvíce lidí by chtělo pracovat v ON Semiconductor a ROBE lighting

Na prvních dvou místech v žebříčku nejlákavějších zaměstnavatelů ve Zlínském kraji se umístily společnosti ON Semiconductor a ROBE lighting. U obou projevila zájem pracovat – ať už nyní, nebo za určitých okolností v budoucnu – bezmála polovina respondentů, kteří firmy znají.

Tyto dvě společnosti, byť v opačném pořadí, zaujaly první a druhé místo také v předchozím průzkumu nejlépe vnímaných zaměstnavatelů Zlínského kraje. Také třetí a čtvrtá příčka připadá, stejně jako u předchozího průzkumu, společnostem Austin Detonator a Barum Continental. Dále se již pořadí značně liší.

V první desítce nejlákavějších zaměstnavatelů se objevilo také město Kroměříž a samotný Zlínský kraj. Top 10 dále uzavírají soukromé společnosti DEZA, MORAVIA CANS, HP Tronic a Aircraft Industries. U všech zaměstnavatelů na prvních deseti příčkách by chtěla pracovat více než třetina dotazovaných, kteří dané firmy znají.

Vítězná společnost ON Semiconductor je lákavější pro muže a účastníci průzkumu nejčastěji uváděli, že by je lákalo zde pracovat, protože mají na společnost dobré reference od svých známých a firmu považují za významného zaměstnavatele v regionu, který je známý i mimo ČR.

Společnost ROBE lighting pak dotazovaní vnímají jako ekonomicky perspektivní a myslí si, že zaručuje dobré pracovní podmínky pro své zaměstnance.

Na přesné pořadí z celého kraje se můžete podívat v žebříčku níže.

Žebříček nejlákavějších zaměstnavatelů Zlínského kraje

1. ON Semiconductor Czech Republic, Rožnov pod Radhoštěm
2. ROBE lighting s. r. o., Rožnov pod Radhoštěm
3. Austin Detonator, s. r. o., Vsetín
4. Barum Continental, spol. s r. o., Otrokovice
5. Město Kroměříž
6. DEZA, Valašské Meziříčí
7. MORAVIA CANS, a. s., Bojkovice
8. Zlínský kraj
9. HP Tronic, Zlín
10. Aircraft Industries, a. s., Kunovice
11. Lázně Luhačovice
12. SLOVÁCKÉ STROJÍRNY, Uherský Brod
13. Univerzita Tomáše Bati, Zlín
14. Krajské ředitelství policie Zlínského kraje
15. TESCOMA, Zlín
16. TES VSETÍN s. r. o.
17. Mitas, a. s., Otrokovice
18. ČESKÁ ZBROJOVKA, Uherský Brod
19. Uherskohradišťská nemocnice, a. s.
20. Baťa Zlín
21. ŽPSV a. s., Uherský Ostroh
22. Plastika, a. s., Kroměříž
23. AVX Czech Republic, s. r. o., Uherské Hradiště
24. WOCO STV, s. r. o., Vsetín
25. Rosa Market s. r. o., Kroměříž
26. Fatra Napajedla
27. TON a. s., Bystřice pod Hostýnem
28. Kroměřížská nemocnice, a. s.
29. Hamé, s. r. o., Kunovice
30. Zálesí, a. s., Luhačovice
31. Vsetínská nemocnice, a. s.
32. Krajská nemocnice Tomáše Bati, Zlín
33. Gumárny Zubří a. s., Vsetín
34. MP Krásno, a. s. Valašské Meziříčí
35. Fremach Morava, s. r. o., Kroměříž

Průzkum společnosti STEM/MARK byl realizován v říjnu 2018 na reprezentativním vzorku 503 respondentů. Jeho cílem bylo zjistit, jak v současnosti zaměstnanci ve Zlínském kraji přistupují ke své práci a jakým způsobem o zaměstnání uvažují. Poslední blok průzkumu byl zaměřen na konkrétních 35 společností a organizací, u nichž bylo cílem zjistit jejich vnímání nikoliv jako značky, ale coby zaměstnavatele. Pro tento účel bylo vybráno 35 významných zaměstnavatelů podle počtu zaměstnanců, zařazeny byly největší společnosti a organizace z celého kraje a navíc vždy alespoň šest subjektů ze všech čtyř okresů.