„Mezi spotřebiteli kolují nejrůznější dohady o délce doby, do které lze zboží vrátit bez udání důvodu, ale musím je bohužel zklamat. Výrobek koupený v kamenném obchodě nelze podle zákona bez udání důvodu vrátit. Lze ho pouze reklamovat, vykazuje-li závadu,“ sdělil Josef Černý ze Sdružení obrany spotřebitelů.

Bez udání důvodu lze vrátit pouze výrobek koupený prostřednictvím internetu nebo teleshopingu, a to do čtrnácti dnů. Na první pohled je to výhoda, ovšem i tyto způsoby nákupu mají svá úskalí.

Při nákupu zboží se vyplácí rozvážnost. Nevhodné dary často nelze vyměnit, je to spíše nadstandardní služba

„Při nákupu v kamenném obchodě záleží pouze na dobré vůli prodejce, zda nám věc vymění,“ objasnil Černý. Některé obchodní řetězce sice tuto možnost ve svých reklamách nabízejí, ale jedná se o nadstandardní službu zákazníkovi v rámci konkurenčního boje. Nikoliv o možnost danou zákonem.

„Proto doporučuji obuv, oblečení a jiné věci v prodejně opravdu důkladně a v klidu vyzkoušet, barvu si prohlédnout nejen v prodejně pod zářivkami, ale i na denním světle. Pokud se jedná o dárek pro další osobu, kde si nejsme jisti úspěchem, pokusíme se s prodávajícím předem dohodnout, zda v případě, že se koupená věc nehodí, bude nám ji ochoten vyměnit. S tímto požadavkem uspějeme většinou pouze u menších prodejců,“ dodal Černý.

Je samozřejmostí, že vrácená věc musí být bez známek použití, s originálním obalem, textil musí mít visačky a podobně a se svým požadavkem musíme přijít co nejdříve.