Průměrný zákazník utratí za zboží pro děti šest až osm set korun.

„Prodáme o padesát procent více zboží než ve zbytku roku,“ uvedl manažer marketingu prodejce hraček Pompo Jiří Holeček. Obchod Pompo se nachází ve zlínském nákupním centru Čepkov.

Bez předsvátečních zisků by se firmy neobešly. „Celé první pololetí žijeme z toho, co vyděláme před Vánoci,“ prozradila majitelka vsetínské prodejny Hračky u Ferdy Lenka Baričáková.

Až prosinec rozhodne o tom, zda je sezona úspěšná. „Většina lidí dárky nakupuje dva tři týdny před Vánoci. Zákazníci také hodně přicházejí, když mizí nabídka z pultů supermarketů,“ podotkl vedoucí uherskobrodské prodejny Hračky papír sport Oldřich Martínek.

Přání zákazníků se mění, dříve lidé kupovali dětem více hraček. „Dnes spíše pořídí jednu kvalitní věc v průměru za šest až osm set korun,“ poznamenala prodavačka rožnovského Hračkářství Papp Pavla Zachová. Zákazníci se více soustředí na kvalitu zboží. „Jsou určitě náročnější. Chtějí maximum. Pak jsou ochotni zaplatit i více peněz,“ míní majitel kroměřížské prodejny Hračky Telecký Petr Telecký.

Majitelé však musí hodně investovat do provozu i reklamy. „Propagace je nutností, protože kdo se nestará o zviditelnění v regionu, jako by nebyl,“ vysvětlil Martínek. Pokud chce podnikatel uspět, musí se hodně snažit. „Důležité jsou akční slevy, atraktivita výloh a osobní nasazení,“ vyjmenoval Telecký.

Orientuje se podle kvality. Rád si nechá odborně poradit

Internetové obchody i super-markety na sebe strhly pozornost nakupujících. „Zákazníků nám tímto ubylo, na druhou stranu se vracejí ti, kteří dávají přednost osobnějšímu přístupu,“ tvrdil Telecký.

S tímto názorem souhlasí i další prodejci. „Lidé se rádi o hračkách dozvědí více, často si přijdou pro radu, když si lámou hlavu, co svým potomkům zakoupit. Ocení i možnost dárkového balení,“ zdůvodnila výhody návštěvy hračkářství Baričáková ze vsetínských Hraček u Ferdy.

Euforie ze supermarketů podle oslovených hračkářství již opadá. „Na obchodní řetězce byli před léty lidé velmi zvědaví. Zaujaly je hlavně ceny. Postupně však zjistili, že jde hlavně o psychologické působení – předražit zboží, pak je prodávat v akci zlevněné, ale prakticky za normální cenu,“ uvedla Baričáková.

Hračkářství si na nedostatek klientů nestěžují. „Zatím obchody jdou, nicméně mám vážné obavy, že příští rok bude zlomový a spousta menších podnikatelů včetně hračkářství se dostane do problémů. Neustálé zdražování energií, bytů, potravin začne být neúnosné a lidé nebudou mít na hračky peníze,“ strachovala se Baričáková.

Prozatím jdou nejvíce na odbyt postavičky, které znají rodiče i děti. „Jsou to například Piráti z Karibiku, figurky i hry,“ informoval Martínek z uherskobrodského obchodu Hračky, papír, sport.

Hračky jsou stále interaktivnější. Takový je i Test tube Aliens, hit hračkářství Pompo. „Jedná se o Alieny, kteří jsou zaliti ve speciální „mimozemské hmotě“ a uloženi takto ve zkumavce. Zalijete ho vodou, hmota se rozpustí a on se vylíhne. Potom odstraníte zakalenou vodu a použijete vodu čistou spolu s krmivem ze slizu, Alien obživne a roste,“ vyprávěl Holeček. V jeho dospělosti po přiložení k monitoru začíná komunikovat s webovou stránkou na internetu. „Zobrazí se například jeho věk nebo jak se o něj pečovalo,“ upřesnil Holeček.

Novinkou je mluvící a tančící papoušek na dálkové ovládání, který umí také hvízdat, smát se, kolébat se a třepotat křídly.

Stálicí v hračkářstvích je krteček, lego a auta na ovládání. „Dobře se prodává i plyšová kopie postaviček Pat a Mat,“ upozornil Telecký. Velký zájem v posledních letech je o vlakové a automobilové dráhy na ruční pohon. „Nejsou na baterku, děti si je sami posunují,“ sdělila Baričáková.

Pro nejmenší jsou vhodnými dárky hračky Fischer Price. „Jsou speciálně vyvíjené pro děti od narození do jednoho roku,“ dodala Zachová z rožnovského hračkářství Papp. Podporují verbální dovednosti, hrubou a jemnou motoriku či logické myšlení . Sortiment obsahuje chrastítka, skládačky, ale i mluvící zvířata.

Přečtěte si také:

Hračky obsahovaly ftaláty