„Vedení města nevypsalo žádný požadavek na nového přepravce. Už na konci minulého roku proběhlo hlasování a my jen držíme stejnou linii," vysvětlil pro Deník starosta Kroměříže Jaroslav Němec (ANO).
Není podle něj úplná pravda, že by soukromý přepravce byl levnější než Kroměřížské technické služby (KTS), které zajišťují městskou hromadnou dopravu. „Většina našich cestujících má nabíjecí karty, u kterých je jízdné nižší. Dražší to mají jen ti, kteří jezdí jednorázově," upozornil starosta.
Odmítá i tvrzení, že by autobusy MHD byly zastaralé. „Ani jeden ze dvanácti vozů není po své životnosti. Ten nejstarší, který má asi dvanáct let, má najeto stejné množství kilometrů jako autobusy Magic bus. Pan Petřík má sice údajně v plánu pořídit nové busy, ale to my také. V rámci dotačních titulů, které by měly být, začnou KTS postupně od příštího roku vozový park obnovovat. Chceme pořídit i jeden nebo dva autobusy menší a pak bude možné se bavit i o zajíždění do místních částí Kroměříže," dodal starosta.
David Petřík podle města nežádal o dotaci jen pro jednu linku, takže v případě třeba jen dvou spojů už by dotace přišla město na víc než devět set tisíc korun ročně.
„Navíc jeho poskytnutá data nejsou validovaná. Jen tvrdí, že je levnější, a dát někomu takovou částku na základě jeho tvrzení, bez jakéhokoliv výběrového řízení, to prostě nemůžeme. Je v pořádku, že obsluhuje například Trávník, z osmdesáti procent však kopíruje trasu MHD, a je tedy její přímý konkurent," dodal také místostarosta města Radek Vondráček.
Radnice upozornila i na to, že město se finančně podílí na dopravě, kterou zajišťuje Krodos bus a další společnosti, tím tedy podporuje i dopravu lidí z vesnic v okolí města.
„Vystavili bychom se riziku dvojí podpory na stejných linkách. Navíc MHD zajišťuje dopravu od pěti ráno až třeba do jedenácti večer. Pan Petřík jezdí jen tehdy, kdy je to pro něj ekonomicky nejzajímavější," dodal starosta.
Pokud by Magic bus přestal provozovat své linky, má vedení města přichystáno řešení. „Například jízdní řád do Trávnických zahrádek už byl přichystaný. Zatím jsme to ale zastavili, protože pan Petřík sem má naplánovanou další linku. Jsme po jeho případném ukončení schopni zajistit obslužnost okamžitě," informoval starosta Kroměříže.
Vedení však prý problém dopravy ve městě a jeho místních částech rozhodně neháže pod stůl a má v plánu připravit analýzu systému dopravy.
„Podle nás však způsob upozornění na problém, který zvolil pan Petřík, je z právního hlediska nepřípustný," dodal Radek Vondráček.
Dalšímu kroměřížskému místostarostovi se líbil nápad rozebrat náklady na dopravu ve městě. „Jenže ta čísla, která předložil pan Petřík, jsem dal k analýze odborníkům. Neodpovídají realitě a to je pro mě dost velký problém při rozhodování o poskytnutí dotace. Odborníci zpochybnili například jím uvedenou výši odpisů," řekl Pavel Motyčka (KDU–ČSL).
Dalším z bodů dubnového zastupitelstva byla valná hromada společnosti Biopas. Nominace ze strany města se budou řešit ještě jednou, jisté zatím je, že k zastupování na valné hromadě bude pověřen starosta Jaroslav Němec.
Na programu byla také rekultivace rybníka v Lutopecnách, která byla původně součástí rekultivace skládky.
„Následně však byly oba záměry dodatečně odděleny. Zastupitelstvo už to jednou schválilo, my se k tomu jen vrátili s tím, že využijeme možnost rybník vybudovat," vysvětlil starosta.
Místo je nyní vybagrované a náklady na rybník by měly činit zhruba 1,1 milionu korun.
„Pokud bychom ho neudělali, jáma by se musela zavézt, a pokud by se chtěl v budoucnu opravdu vybudovat, byly by náklady desetkrát vyšší. Je to pěkný krajinotvorný prvek a tamní prostředí by to mohlo vylepšit, také rybáři by o něj mohli mít do budoucna určitě zájem," dodal Jaroslav Němec.