Spolupráci s čínskými obchodníky podporují zastupitelé Zlínského kraje. „Je zde vysoký stupeň poptávky participovat na některých společných projektech, nicméně záleží na našich podnikatelích, nakolik mají odvahu k těmto krokům,“ uvedl hejtman Zlínského kraje Libor Lukáš při úterním brífinku s čínskou velvyslankyní.

Cesta na Východ bude snadnější

Odborníci by měli firmám, které chtějí navázat obchodní kontakty s Čínou, pomoci. „Vytváříme účinnější nástroj komunikace s východními trhy prostřednictvím Krajskou hospodářskou komorou nově zřizované kanceláře, která by měla podnikatelské veřejnosti cestu na Východ ještě víc usnadnit,“ dodal hejtman. Možnosti navázat pevnější obchodní vztahy s čínskými podniky jsou především ve strojní výrobě.

„Velký zájem o spolupráci s podniky v oblasti strojírenství je patrný u našich partnerů v provincii Shandong, kde dokonce čeští inženýři v minulosti pomáhali s výstavbou továrny na soustruhy,“ řekl Lukáš.

Zlínské stroje putovaly do Číny

Ve Zlínském kraji některé větší podniky s Čínou již úspěšně obchodují. „Společnost Tajmac-ZPS po náročném jednání uzavřela první kontrakt na dodávku osmivřetenových soustružnických automatů Mori Say 832 pro společnosti SBCP Ltd. Shanghai v roce 2005. Stroje jsou určeny na výrobu rotačních součástí pro automobilový průmysl,“ upřesnil vedoucí prodeje automatů zlínské strojírenské společnosti Tajmac-ZPS Petr Rektořík. K dnešnímu dni bylo společností do Číny dodáno deset seřízených strojů.

„Zákazník je spokojen s jejich kvalitou včetně servisních služeb, a proto vážně uvažuje o další objednávce v příštím roce. Máme eminentní zájem na rozšíření prodejních aktivit na čínském trhu, neboť Čína společně s Indií patří mezi naše strategická teritoria v Asii,“ uvedl Rektořík.

Východní spotřebiče jsou kvalitní

S čínskými výrobci spolupracuje i firma HP Tronic, pod kterou spadá síť prodejen s elektronikou Euronics. „Co se týče domácích spotřebičů, dosahují čínské výrobky vysoké kvality,“ poznamenal Komín.

Východní kontakty tato firma hodlá rozšiřovat. „Výrobní společnosti v centrální Číně neustále zlepšují své služby, proto i my vybíráme další vhodné obchodní partnery,“ sdělil Komín.

U televizorů podle něj prodejci dávají přednost evropské produkci. „V Evropě je jejich technický vývoj o něco dál,“ zdůvodnil.

Lépe se vyjednává čínsky

Podle Komína je pro firmu obchodující s čínskými podnikateli výhodnější mít na místě čínsky mluvícího zaměstnance. „Sice se obchodníci domlouvají anglicky, ale pro rychlejší a přesnou komunikaci je lepší vyjednávat přes čínsky mluvící osobu,“ míní tiskový mluvčí.

Čínský trh skýtá pro podnikatele možnosti i nebezpečí. „Dovážíme odtud díly, je to pro nás cenově výhodné. Na druhou stranu jsou pro nás jejich výrobky velkou konkurencí, na trhu lidé najdou jak nekvalitní, tak dobrou čínskou produkci,“ řekl ředitel společnosti TVM, valašskomeziříčského výrobce audio a hifi techniky, Pavel Majerčík.

Zbraně se do Číny dovážet nesmějí

Česká zbrojovka s Čínou v oblasti zbrojní produkce neobchoduje, EU na vývoz uvalilo embargo. „Nicméně je paradoxní, že dovoz čínských zbraní EU nereguluje,“ podotknul mediální zástupce uherskobrodské české zbrojovky Michal Moroz.

Na českém trhu se tak objevují plagiáty výrobků, například kopie pistole NZ 75 (typ, který používá česká policie) pod názvem CZ 75 od firmy Norinco.
Obchodování s příslušenstvím zbraní od čínských výrobců by se Česká zbrojovka nebránila. „Pokud bychom našli takového, který splňuje požadavky na kvalitu a množství zboží, mohlo by to být pro nás zajímavé,“ dodal Moroz.

Levným oděvům textilky nefandí

Levné dovážené zboží z Východu je pro domácí firmy také hrozbou. „Textilní průmysl tím trpí. Kvalitou jim můžeme konkurovat, cenově rozhodně ne. Hodně firem i živnostníků z tohoto důvodu zkrachovalo,“ litovala majitelka vsetínské pletárny Moraviatex Petra Kovářová. Podle některých výrobců se však tato situace zlepšuje. „Zákazníci začínají chápat, že příliš levně koupené může být dvakrát placené a dívají se také více na kvalitu.

Také roste obliba českých produktů, proto jsem od záměru odebírat zboží z Číny upustil,“ vysvětlil zlínský výrobce a prodejce kožených opasků a reklamních předmětů Libor Filák.

Firmy odrazuje velká vzdálenost

Dalším důvodem byly požadavky čínských výrobců na kvantitu objednávek. „Nemohl jsem si dovolit odebírat tak velké množství zboží, což byl pro čínské firmy problém,“ dodal. Obchodování s Čínou se podle něj vyplatí spíše velkým společnostem.

„Jejich produkty nejsou nutně nekvalitní a výroba je levná, což je jistě lákavé. Ale kvůli velké vzdálenosti a vzhledem k nižšímu odběru materiálů se nám tato spolupráce jeví jako komplikovaná a riziková,“ přemítal obchodní zástupce zlínského prodejce materiálů pro výrobu reklamy Britrade Marek Křížan.

Přečtěte si také:

Do areálu Svitu možná zamíří čínské společnosti