Neomezuje se však pouze na produkci zbraní. Doplňujícími výrobními programy jsou dodávky dílů pro automobilový průmysl, a také výroba přesných ozubených kol a leteckých komponentů pro zahraniční zákazníky. Česká zbrojovka však podle slov svého generálního ředitele Lubomíra Kovaříka (36) chce i nadále zůstat především zbrojovkou.

V minulém roce oslavila Česká zbrojovka Uherský Brod výročí 70 let své existence. Za tu dobu zamířily její výrobky do více než stovky zemí světa. Mohl byste říct, do kterého státu z vašeho podniku putovala historicky vůbec první zbraň, a která to byla?

Česká zbrojovka vznikla před druhou světovou válkou a její dobové přízvisko bylo „kulometná továrna“. Již z tohoto označení plyne, že vůbec prvním výrobkem vyrobeným v České zbrojovce byl kulomet LK vzor 30, který si objednalo Ministerstvo národní obrany Československa v počtu 1 350 kusů s dodací lhůtou do konce roku 1937. Tento termín byl dodržen.

V dobách nejvýraznějšího produkčního rozmachu zaměstnávala brodská zbrojovka na tři tisíce lidí. Ačkoliv v areálu firmy jich dnes pracuje sotva polovina tohoto počtu, společnost stále zůstává na zbrojařském trhu nepřehlédnutelnou. Co je nosným výrobním programem společnosti v roce 2007?

Rádi bychom v letošním roce vyrobili zhruba 160 tisíc kusů zbraní, započítáme-li do toho i vzduchovky, tak dokonce 180 tisíc kusů. Stávající výrobní program lze rozdělit do dvou hlavních směrů, výroby pro ozbrojené složky a výroby loveckých a sportovních zbraní.
Česká zbrojovka je tradičně uznávaným dodavatelem kvalitních služebních zbraní, zejména pistolí z rodiny CZ 75. Těmi je vyzbrojena více než stovka různých ozbrojených složek po celém světě.

O úspěšné koncepci zbraně CZ 75 svědčí i skutečnost, že se v současnosti jedná o druhou nejvíce kopírovanou koncepci pistole na světě. Věnujeme také velké úsilí procesům, které vedou k vylepšování stávajících užitných vlastností. Nedávno představený nový model CZ 75 SP-01 Shadow je absolutní špičkou mezi krátkými zbraněmi. Vedle toho však nepouštíme ze zřetele ani vývoj a výrobu dlouhých služebních zbraní. Slibně si vedou nové odstřelovací pušky řady CZ 750. V případě nových automatických zbraní jednotlivce je v běhu několik zajímavých projektů, kterými chceme nahradit útočnou pušku Sa 58 a obranný samopal Sa 61 Škorpion. Roste nám také prodej loveckých zbraní a pistolí určených pro sportovní střelbu.

K tomu hodně přispívají výsledky našeho střeleckého mužstva, které zbrojovka finančně i materiálně podporuje. V loňském roce se navíc podařilo dokončit proces odkoupení zbrojní výroby Zbrojovky Brno, kde jsme navázali na úspěšnou výrobu „kozlic“. Náš sortiment je tím kompletní – krátké kulové zbraně, vzduchovky, větrovky, malorážky, kulovničky, kulovnice i brokovnice.

Do kterých zemí nejvíce exportujete, a o které vaše výrobky je tam největší zájem?

Pro každou zbrojovku na světě, a tedy i pro Českou zbrojovku, je velmi důležitý prodej ve Spojených státech, kde jdou na odbyt především dlouhé lovecké zbraně. Nepodceňujeme však ani ostatní teritoria, a to v celosvětovém měřítku. Velmi perspektivně se nyní jeví především trhy v Asii, například v Thajsku, Indii, Malajsii a Indonésii. Zajímavá je i Latinská Amerika a Afrika.

O renomé podniku ucházejícího se o zahraničí zakázky vypovídá také jeho úspěšnost na tuzemském trhu. Česká zbrojovka Uherský Brod získala před dvěma lety klíčový kontrakt na výrobu 46 tisíc pistolí značky CZ 75 D pro českou policii. U některých dodávek se údajně vyskytly nedostatky. Co bylo jejich příčinou?

Nezlobte se, ale k této věci už bylo řečeno tolik, že nepovažuji za vhodné se k ní znovu vracet. S policií i ministerstvem komunikujeme, a to velmi seriózně a konstruktivně. Také proto nepovažuji za vhodné, vracet se k celé věci znovu prostřednictvím médií.

Před časem jste zmínili své dlouhodobé plány s vývojem zbraní, které v nabídce vaší firmy doposud chyběly. Nejčastěji jsou v této souvislosti vzpomínány samonabíjecí kulovnice, nový model útočné pušky, malorážka či kompakt s plastovým rámem. Mohl byste tento výčet aktuálně doplnit?

Zabýváme se zbraněmi vhodnými pro armádu, se kterými se dá operovat od nuly až do 800 metrů. Jde o pistoli, samopal, útočnou pušku a sniper. O své nepřijdou ani lovci, kteří se mohou těšit na novou samonabíjecí kulovnici, samonabíjecí malorážku a ještě jednu novinku, kterou zatím nezmíním. Nesmím zapomenout na tzv. neletální neboli nesmrtící zbraně, které začínají být populární na některých teritoriích a kde také připravujeme nějaké novinky.

Vaše dceřiná společnost CZ-USA se snaží prorazit ve Spojených státech. O jejích výrazných ambicích hovoří i to, že tam v roce 2005 koupila výrobce střelných zbraní Dan Wesson. Jak se vám daří obstát na tak konkurencí prošpikovaném zbrojařském trhu, jakým je ten americký?

Jméno Dan Wesson je ve zbrojařském průmyslu skutečným pojmem a pro Českou zbrojovku bylo získání této značky velmi prestižní záležitostí. Nabídka naší společnosti je díky této akvizici rozšířena o populární klony pistole Colt 1911 A1, a také – znovu po pětatřiceti letech – o revolvery. V roce 1997 jsme v USA zřídili dceřinou společnost CZ-USA. Přímý kontakt s americkými zákazníky přinesl doslova boom prodeje našich zbraní na severoamerickém trhu. Zbraně značky CZ se ve Spojených státech začaly těšit výborné pověsti a pro USA už vzniklo několik specifických modelů pistolí, kulovnic a malorážek. Odbyt se rychle vyšplhal na uspokojivou úroveň a dokonce se zdá, že by mohl v dalších letech opět růst.

Není tajemstvím, že značný vliv na kvalitní prezentaci zbraní z ČZ Uherský Brod doma i v zahraničí mají rytiny s puncem slušné umělecké úrovně. Podle mých informací sázíte v této oblasti na vlastní odchovance. Ti získávají zručnost v brodském Centru odborné přípravy technické (COPT), s nímž velmi úzce spolupracujete. Kdo stojí v čele rytecké skupiny vašeho podniku a jak hodnotíte spolupráci s COPT?

Ústřední postavou rytců České zbrojovky je pan René Ondra. Je velmi talentovaný s nepřeberným množstvím nápadů a velkým uměleckým citem. Pracuje se všemi druhy materiálů a pod jeho rukama se zbraně České zbrojovky mění ve skutečné umělecké skvosty s cenou i 5 000 Eur. Pro firmu je vždy velkou výhodou, pokud si může sama vychovávat své nové pracovníky – frézaře, soustružníky, ale i puškaře a rytce. Z tohoto pohledu je spojení České zbrojovky a COPT spojením téměř ideálním.