Prvním krokem, který má pomoci k utvoření si obrázku o solidnosti firmy, je rešerše dostupných zdrojů. „Základní informace zjišťujeme z portálu justice.cz. Obchodní rejstřík například obsahuje i údaje o vlastnických a personálních změnách v orgánech společností, což také může mít vliv na chování odběratelů,“ sdělil mluvčí zlínského prodejce elektroniky HP Tronic Bohuslav Komín.

Ze sbírek listin vedených rejstříkovými soudy lze získat účetní závěrky podnikatelských subjektů. Některé prezentují i svou výroční zprávu s podrobným popisem vývoje hospodaření. Dlužníky zveřejňuje Všeobecná zdravotní pojišťovna.

Zdrojem pro analýzu bonity firem je také internet a další zpravodajská média. „Zkoumáme údaje, které jsou volně k dispozici například monitoringem tisku. Zaměřujeme se na činnosti firmy a její celkové působení v dané oblasti,“ řekl Komín.

Jinak se prověřují firmy ve výběrovém řízení. „Tam jsou podmínky již nastaveny. Záleží na dodavatelích, jak moc je splňují. Společnosti se samy aktivně představují, důležité jsou reference, kterými se mohou pochlubit,“ uvedl Komín. Pomoci podle něj mohou i stávající obchodní partneři, kteří se podělí o zkušenosti, jak se s danou společností spolupracuje.

„Lidé pohybující se v našem specifickém oboru si řeknou, kdo platí a kdo neplatí. Pomluvy se tu šíří rychle a nic se neutají,“ potvrdil obchodní zástupce zlínského prodejce materiálů pro výrobu reklamy Britrade Marek Křížan. Důvěra mezi obchodními partnery se podle něj buduje postupně. „Působíme na lokálním trhu, kde je vše stavěné především na osobních vztazích. U nových zákazníků většinou vyžadujeme platbu prvních zakázek hotově. Po čase považujeme klienta za důvěryhodného, alespoň tedy do doby, než nám nezaplatí,“ poznamenal Křížan.

Především v zahraničí je vysoké riziko, že firma spadne do konkurzu a nebude schopna zaplatit. „Už se nám to několikrát stalo. Proto si všechny zahraniční podniky raději nejprve prověřujeme,“ prozradila referentka pro vymáhání dluhů vsetínského výrobce protisluneční techniky Climax Dagmar Piskláková.

Indikátorem důvěryhodnosti společnosti je rating od specializované agentury. „Díky němu získáme informace o zadluženosti, platební morálce a majetku potenciálního zákazníka. Souhrnné vyhodnocení pak obsahuje i doporučení, zda je bezpečné do obchodování s tímto subjektem jít. Když například označí firmu za velmi rizikovou, tak se k tomu musíme náležitě postavit. Pokud už do toho půjdeme, tak zvolíme například způsob platby zálohovou fakturou,“ upřesnila Piskláková. Před spoluprací s novým subjektem si velmi důkladně prověřuje jeho minulost například Česká zbrojovka.

„Pokud nezískáme dost dostupných informací, využíváme prověrek poradenských firem. Obracíme se i na ministerstvo zahraničních věcí nebo průmyslu a obchodu, také na obchodní komory a konzuláty v daném místě. Máme z hlediska bezpečnosti na solidnost partnerů opravdu vysoké nároky,“ zdůraznil mediální zástupce uherskobrodského výrobce zbraní Česká zbrojovka Michal Moroz.

I ratingová agentura by však měla být spolehlivá. „Než jsme začali využívat služeb této agentury, tak jsme si nechali vypracovat posouzení na naši vlastní společnost i naše obchodní partnery, abychom si ověřili, zda se podané informace shodují s našimi zkušenostmi. Výsledek ratingu se shodoval s praxí, tak jsme s touto společností navázali spolupráci,“ objasnila Piskláková.